söndag 2 februari 2014

Vinterkriget av Philip Teir

Finlandssvenskt familjedrama...

Handling: Max Paul är på väg att fylla 60 år. Han är gift med Katriina och de har två barn. Den äldsta Helen lever i ett klassiskt familjeliv med man och två barn medan den yngsta dottern Eva har åkt till London och går på konstskola. 

Max Paul är förutom familjefar även en aktat sociolog vid Helsingfors universitet och gjorde sig som ung känd som sexprofessorn efter en omtalad studie. Nu skriver han på en bok men det går trögt för honom. Då springer han på sin gamla student Laura som jobbar som frilandsjournalist och det trygga familjelivet börjar röras om. 

Alla i familjen börjar ifrågasätta sig och sina roller i familjen. Vissa mer än andra...

Jag har varit nyfiken på den här ett tag. Det som slutligen fick mig att läsa den var när jag läste att det fanns en likhet med Siri Hustvedts böcker. Det stämmer nog till viss del men inte så mycket som jag hade hoppats. Mest likhet med Siri Hustvedt ser jag när jag läser om dottern Eva som pluggar konst i London.

Huvuddelen av boken utspelar sig i Helsingfors och Kristinestad där Max Pauls mamma bor samt London. Själva handlingen hoppar mellan Max, Katriina, Helen och Eva. Genom Helen och Eva får man mest uppleva deras egna liv medan äktenskapet mellan Max och Katriina får man se genom bådas ögon.

Något som är uppenbart är att de alla är mer eller mindre missnöjda med sina liv. Deras liv bygger mer på vad de anser att man ska göra i livet än vad de verkligen vill. Det är mycket det som boken tydliggör. Eva är inte i samma sits utan hon kämpar på och försöker istället hitta sig själv.

Jag vill gärna tycka jättebra om den här boken men vissa delar blev lite för sega för mig. Vissa delar tyckte jag å andra sidan riktigt bra om och sidorna flöt på. Min invändning är nog mer att boken kom igång lite för sent för mig. Vissa delar borde kanske ha kommit lite tidigare eller att boken knöts ihop lite för snabbt? Jag vet inte vad jag skulle föredra. Jag tror i alla fall att författaren har potential kommer bli allt bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar