onsdag 22 maj 2019

Cold Case - Försvunnen av Tina Frennstedt

Första boken i en ny serie om kalla fall!

Handling: "Försvunnen" är första delen i Cold Case, en deckarserie inspirerad av verkliga fall som utspelar sig i Malmö och på Österlen. En 19-årig kvinna försvinner en sommarnatt på Österlen. Fallet blir aldrig uppklarat. Sexton år senare härjar en dansk serievåldtäktsman i Malmö. Till en början famlar polisen i mörkret, men ett DNA-spår gör att man kan dra kopplingar till det gamla försvinnandet.Tess Hjalmarsson, kriminalinspektör och chef för Skånes cold case-grupp, tar sig an fallet. Hon brinner för att utreda gamla fall och att slutligen kunna ge anhöriga svar på vad som egentligen hände. Parallellt kämpar Tess med sitt ganska misslyckade privatliv och en barnlängtan som ser ut att gå i kras efter att flickvännen har lämnat henne.


Det här var en bok som jag blev nyfiken på mycket tack vare att det handlade om DNA och gamla brott. Egentligen läste jag nog in lite mer än det faktiskt var.

Det här är en rätt klassisk deckare med en serievåldtäktsman som härjar. Tess Hjalmarsson blir indragen i fallet trots att hon egentligen jobbar med gamla fall. Men intresset ökar rejält när hon inser att det finns en koppling mellan våldtäkterna och ett försvinnande för många år sen. Ett försvinnande där en kvinna försvann och nu förmodas vara död.

Jag tycker om att boken handlar mycket om att åka runt och förhöra folk och sakta få mer och mer ledtrådar parallellt som det pågår lite andra undersökningar. 

Jag gillar Tess och sättet hon sköter sitt jobb. Däremot sköter hon inte sitt privatliv särskilt väl vilket känns lite klassiskt. Men i det här fallet känns det inte som att det beror på polisyrket i sig. Utan mer för att hon gör det enkelt för sig vilket i längden blir betydligt svårare. I bakgrunden finns även hennes föräldrar som nyligen skiljt sig.

Det finns lite andra poliser i periferin och jag ser fram emot att se mer av dem och även se hur arbetet på stationen fortskrider.

Författaren själv har jobbat som kriminalreporter och det kalla fallet bygger på inspiration kring  Helenafallet i Mariestad. Ett fortfarande olöst fall såvitt jag vet som jag innerligt hoppas att de kan få en lösning på.

Mitt slutbetyg blir 4 och jag hoppas att det snart kommer en fortsättning.

2 kommentarer:

  1. Jag kollade bara betyget, har ju den oläst i hyllan. Det här låter ju lovande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte den bra! Det är ju inte alltid de lyckas så bra med den första boken i serien heller så med tanke på det så gillar jag den definitivt.

      Radera