fredag 31 maj 2019

Det vackra mysteriet av Louise Penny

Den åttonde boken i serien!

Handling: Inga utomstående ges någonsin tillträde till klostret Saint-Gilbert-entre-les-loups, djupt inbäddat i den vilda naturen utanför Québec, där ett tjugotal munkar lever i frid och bön. De odlar grönsaker, föder upp kycklingar och producerar choklad - och de sjunger.
Ironiskt nog för ett sällskap som har avgett tysthetslöfte har munkarna blivit världsberömda för sina underbara röster, så effektfulla när de höjs i uråldriga mässor att de blivit kända som »det vackra mysteriet«.
Men när den beundrade körledaren en dag hittas mördad öppnas låset på klostrets massiva träport för kriminalkommissarie Armand Gamache och Jean-Guy Beauvoir från Québec-polisen. Där upptäcker de dissonans i den skenbara harmonin. En av bröderna har, mitt i tillvaron av bön och kontemplation, haft mord i tankarna.


Det här är en klassiker som många deckarförfattare förr eller senare gör. En ödslig plats, ett mord och ett begränsat antal misstänkta. Och där de är mer eller mindre bortkopplade från den vanliga världen. Och jag måste erkänna att jag är lite svag för dem.

I den här boken får inte invånarna i Three Pines någon utrymme alls. Utan boken handlar om Armand Gamache och Jean-Guy Beauvoir som befinner sig på ett kloster där de ska utreda ett mord. Förutom att komma munkarna nära, måste de fortsätta att jobba på sin relation och mörkret som finns där.
Jean-Guy har dessutom skiljt sig från sin fru och påbörjat ett nytt förhållande. Jag blir glad av att läsa det även om det fortfarande känns väldigt skört.

Som alltid lyckas Louise Penny förmedla en viss stämning. Det är något speciellt med ett okänt ödsligt kloster och där den gregorianska musiken får ett stort utrymme. Armand och Jean-Guy går på ett antal mässor och musiken väcker känslor i dem. Det är också intressant att försöka måla upp bilden av själva klostret i mitt huvud.

I det stora hela tycker jag väldigt mycket om boken. Men den här boken är också en del av den röda tråd som går genom serien och där jag har svårt att komma ihåg alla detaljer. Självklart får vi lite hintar om vad som hänt. Men det är ett mörker som vilar över dem och som inte vill bort trots det som hänt. Eller ännu mer på grund av det. Och på grund av det finns det en stor osäkerhet med vad som kommer hända med dem. Som alltid vill jag direkt läsa nästa bok direkt för att se hur det ska fortsätta.

Betyg 4 av 5.



2 kommentarer:

  1. Fick hem den som rec.ex och jag har inte läst någon av de tidigare böckerna i serien. Den här verkar på ditt inlägg skilja sig en del från de andra böckerna i serien så den kanske funkar bra som fristående?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, om du har någon tanke på att läsa hela serien bör du börja från början. I alla fall tycker jag så. Men är du bara intresserad att läsa den här och inte bryr dig om vad som hänt innan så kommer du ändå ha en viss behållning av boken.

      Radera