måndag 6 maj 2019

En fråga om tro av Donna Leon

Den nittonde boken om kommissarie Brunetti!

Handling: Augustihettan är olidlig och kommissarie Guido Brunetti drömmer om att fly från Venedigs konstanta turisthorder. Men innan han kan ansluta till familjens semesterfirande i de svalare bergen landar ett avslöjande dokument om stadens domstolar på hans bord. En gammal vän misstänker att rättegångar systematiskt förhalas, ibland i flera år. Givetvis tjänar någon på det - frågan är bara vem.Samtidigt behöver kollegan Vianello hjälp av Brunetti. Hans favoritmoster har hamnat i en bedragares garn på grund av sin starka tro på horoskop. Stora summor försvinner från hennes bankkonton och hon träffar regelbundet en mystisk "rådgivare".Just när semestern är inom räckhåll sker ett brutalt mord, så kommissarie Brunetti tvingas stanna i den kokheta staden för att lösa fallet. Som alltid kämpar han för rättvisan och mot korruptionen bland kanaler, palats och gondoler.


Det är tydligen tre år sen som jag läste förra boken ändå känns det inte så länge sen (scary). När jag ser att en ny bok är på gång blir jag alltid glad. Men jag är oftast inte så jättenöjd efteråt.

Det som är positivt med serien är just kommissarie Brunetti, hans familj och kollegor som till exempel polischefens sekreterare. Dessutom gillar jag verkligen miljön (Venedig) och att det är fokus på mat och dryck. I den här boken är det väldigt varm så det blir en del svalkande stunder.  Jag gillar också sättet de löser brotten på där det inte blir våldsamma jakter och skjutningar utan mer traditionell förhörsteknik och undersökningar.

Men det som gör att jag sällan är så nöjd är själva fallen. Egentligen speglar brotten kanske hur det är egentligen. Men ibland är det skönt när det är svart eller vit och att de goda vann. Här kan det gå lite hur som helst. Och när det dessutom handlar om Italien så verkar helt andra regler gälla än hos oss. Även om kommissarie Brunetti nog mer vill ha det som vi har det.

Men även om jag inte låter helnöjd kommer jag ändå vilja läsa nästa bok för att få veta hur det går för dem. Och jag hade dessutom ovanligt bra läsflyt när jag läste boken.

Betyg 3+ av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar