lördag 4 maj 2019

De bortglömda av David Baldacci

Andra delen om militärpolisen John Puller!

Handling: Krigshjälten John Puller är den skickligaste utredaren i den amerikanska arméns kriminalpolis, och alla förlitar sig på att han ska lösa de svåraste fallen som nationen ställs inför. Nu får Puller ett nytt fall - och det är personligt.

Pullers faster hittas död i turiststaden Paradise i Florida. Den lokala polisen förklarar hennes död som en tragisk olycka, men precis innan hon dog skickade hon ett brev till Pullers far. I brevet berättar hon att skenet bedrar, och att ett mörker döljer sig under Paradise vackra yta. Puller blir alltmer övertygad om att hennes död inte var en olycka. Han misstänker att stadens palmer och kritvita sandstränder döljer en konspiration så chockerande att vissa är beredda att gå hur långt som helst för att hålla sanningen undangömd.



Eftersom det är andra boken om huvudpersonen John Puller så går det väldigt lätt att komma in i boken. Jag känner redan till honom och hans jobb och hans närmaste släktförhållanden. Och den här boken börjar inte så långt efter den förra som jag lyssnade på i december förra året.

På många sätt påminner John Puller om Jack Reacher (Lee Childs karaktär) förutom att John Puller fortfarande jobbar inom militärpolisen. Men han har inga problem att ta ut svängarna när han tycker att det behövs.

John Puller åker till något som anses vara en idyll men visar sig vara något helt annat. Det tar inte lång tid innan han ser allt mer otrevliga saker där. Men eftersom det är hans fasters död han utreder får man indirekt veta lite mer om hans barndom då han såg fastern som mest.

Jag måste erkänna att jag fastnar helt i boken sträcklyssnar under de första två tredjedelarna. Sen kommer den långa upplösningen och intresset svalnar en del. Här är det mer eller mindre omöjliga saker som görs och jag kan lätt se det här filmatiseras. Och jag kan ärligt säga att jag totalt tappade räkningen på hur många som dog.

Det här är en bok man lyssnar på eller läser för en stunds underhållning. Och självklart finns det lite frågetecken i serien som rör hans bror och som jag antar det lär komma framöver.

Betyg 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar