onsdag 4 december 2019

Där rosor faktiskt dör av Ewa Klingberg

Första delen om begravningsbyrån Tranan!

Handling: Ibland blir inget som man tänkt sig. Sandras planerade roadtrip genom ett somrigt Sverige blir istället ett tvärstopp i Tranås. Här befinner sig begravningsbyrån Tranan på ruinens brant och mostern hotas av personlig konkurs. Det är upp till Sandra att bestämma vilket öde som väntar Tranan.

Så snart Sandra kliver ur bilen kastas hon in i en värld som består av avlidna personer, kladdiga wienerbröd, kistor och bouppteckningar. Att döda människor kunde vålla så mycket oreda hade hon ingen aning om...


Jag har länge varit nyfiken på den här serien och nu när november var så sjukt grå och trist slog jag till. Jag behövde verkligen något lättsamt - trots att den utspelar sig på en begravningsbyrå. Jag har tidigare läst en bok i Huskvarnasviten så jag hade lite aningar om stilen.

Sandra hamnar i kläm mellan sina uppgjorda semesterplaner och att finnas där för sin moster. Och med tanke på vad serien handlar om blir det rätt tydligt hur det går. Idén med en begravningsbyrå känns annorlunda och lite uppfriskande i all sorg. Här gör sidokaraktärerna en hel del dessutom.

Jag kan inte säga att Sandra och jag klickar helt. Men hon känns ändå rätt i den här boken. Jag gillar att det parallellt med relationen till mostern och kollegorna och räddandet av begravningsbyrån också blir lite olika händelser kring uppdragen de får.

Sen slutade den lite abrupt men eftersom jag vet att det finns fler böcker i serien till gör det inget alls.

Mitt betyg är 3+ av 5. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar