måndag 16 december 2019

Offer 2117 av Jussi Adler-Olsen

Åttonde boken om avdelning Q och nu med Assads historia!

Handling: Avdelning Q är tillbaka! I över 10 år har Assad arbetat tillsammans med Carl Mørck och Rose på Köpenhamnspolisens cold case-avdelning. Men vet de egentligen vem han är? Under årens lopp har Assad överraskat med kunskaper i de mest oväntade ämnen, han talar en rad olika språk och kan oskadliggöra en fiende på ett ögonblick. Var kommer han ifrån? Vilka hemligheter bär han på? I "Offer 2117" får vi svaren. Det här är Assads historia.

 Det här är på många sätt en efterlängtad bok. Att äntligen få veta mer om Assad och hans bakgrund. Men det är också en tung läsning. En läsning jag helst vill slippa men så skäms jag, för vissa personer har det ju verkligen så här. Men självklart inte med samma plot.

Parallellt jobbas det även med ett annat fall i Köpenhamn. Ett där Gordon blir rejält indragen och där det även där är en kamp mot klockan. Den delen är lite mer traditionell men som ofta med Jussi Adler-Olsen, inte ett helt trivialt fall.

Även om det finns mycket tunga saker i den här boken är det skönt att se att Carl, Rose, Assad och Gordon kämpar tillsammans mot de onda krafter som finns runt dem. Den konstellationen ger en skön dynamik som jag verkligen uppskattar. Däremot kan jag tänka att Carl ibland har det lite väl tungt runt sig. Men jämfört med Assad så är det kanske inte så farligt.

Även om jag kände att boken var lite väl tung periodvis vill jag som alltid att nästa bok ska komma snabbt så jag kan se hur det kommer att gå för dem. I synnerhet med Assad och Carl! 

Betyg 4 av 5.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att den här boken kommer att ligga under granen om en vecka, sedan är det bara för mig att läsa den. Det brukar ta runt två år... :o

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du måste ha mängder av olästa böcker hemma.

      Radera