söndag 8 december 2019

En halv värld bort av Mike Gayle

En väldigt berörande bok!

Handling: Kerry Hayes vet exakt vem hon är: ensamstående mamma, städare och Mariah Careys största fan. Uppvuxen på olika fosterhem runt om i London har hon inte haft ett helt lätt liv. Ända sedan hon var liten har hon drömt om att återse sin lillebror som adopterades bort när de båda var små. Varje år skriver hon brev till honom, men de verkar aldrig komma fram, tills en dag när hon får ett sms.

Noah Martineau tror sig veta exakt vem han är: en framgångsrik brottmålsadvokat, med fru och barn och ett stort hus i Primrose Hill. Han har aldrig blickat bakåt, allt han någonsin behövt har funnits där i hans absoluta närhet. Hans föräldrar har alltid gett honom samma kärleksfulla bemötande som hans syskon, och den lilla detaljen att de har olika färg på sin hud har aldrig haft någon betydelse.

Trots det så är det något som skaver. Något som har skavt i honom hela hans liv utan att han har kunnat sätta fingret på vad det är. Men har man alltid hållit en dörr hårt stängd inom sig, så spiller det lätt över på andra områden i livet.

Samtidigt som hans äktenskap knakar i fogarna håller en kraftig vindpust på att blåsa upp dörren på vid gavel. Och plötsligt står Noah öga mot öga med ett förflutet han aldrig tidigare ägnat en tanke.


Uppläsare: Viktora Flodström

Jag gillar idén till boken där två syskon möts efter att ha växt upp under väldigt skilda omständigheter. Det är visserligen inte nytt men jag kan inte säga att jag stöter på det särskilt ofta. I vartannat kapitel är det Kerrys röst och i vartannat är det Noahs. I vissa situationer får man bådas version av samma händelse.

Om jag ska vara ärlig skulle jag inte ha trott att det var en manlig författare till boken. Det är nog mer vanligt med kvinnliga författare med liknande handling. Men jag tycker att han gör ett väldigt bra jobb med karaktärerna, både manliga, kvinnliga, vuxna och barn. Självklart kanske jag inte förstår alla reaktioner helt men som helhet tycker jag det blir bra.

Jag lyssnar på boken men någonstans halvvägs går jag över till att läsa den som e-bok istället. Jag fastnar i den och vill så gärna veta vad som ska hända. Den förstör faktiskt en del nattsömn för mig! Den får mig också att gråta vilket inte är så vanligt och lyfter fram rädslor som finns i mig. Här finns en skräck som många föräldrar har.

Jag tyckte verkligen om boken. Men jag ska ge den lite tid nu till nyår för att se hur mycket den verkligen fastnade. Hamnar den på min tio-i-topp eller ej? Jag har väldigt många böcker som jag gett betyget fyra i år men ingen femma. Gissningsvis ändrar jag på några få vid min genomgång. Men det är inte många av årets böcker som jag verkligen tänker tillbaka på heller vilket jag vill göra med en femma.


Mitt betyg blir 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar