tisdag 7 april 2020

Memorys bok av Petina Gappah

En riktig kulturkrock!

Handling: Det här är en historia om att inte passa in. Det är historien om Memory: en ung kvinna som sitter på death row i kvinnofängelset i Zimbabwes huvudstad Harare. Memory sticker ut bland sina medfångar. Hon är bildad och privilegierad, och hon är albino. Hon är också den enda av fångarna som är dömd för mord - mordet på Lloyd Hendricks, den vite man som tagit hand om Memory sedan hon var liten. Medan Memory väntar på sitt straff skriver hon ner sin historia, i ett försök att få fallet omprövat. Hur dog egentligen Lloyd? Hur kom det sig att Memory flyttade in hos honom? Är det sant att hennes fattiga föräldrar sålde henne? Kan man lita på sina minnen? Memorys vittnesmål formar en hypnotiserande berättelse om öde, identitet, klass, ras och kön i ett land präglat av brutala kontraster.

Jag gillar att variera min läsning ibland även om jag är lite för dålig på det. Men när jag såg att Kulturkollo valt ut den här som nästa cirkelbok tyckte jag det var lämpligt att börja läsa den som e-bok på min Storytel Reader. Sen får jag se hur aktiv jag vågar vara i själva diskussionerna...

Boken är inte så lång men det tog ändå lite tid att komma in i den. Dessutom är det en hel del meningar på shona som är ett av deras officiella språk. Det stör mitt läsflyt en del men gör också att boken känns mer genuin. Memory får i uppdrag att skriva om sitt liv från det att hon är liten så boken växlar mellan nutid där hon sitter i fängelset och hennes uppväxt.

Hon växer upp i en familj som bor i ett fattigt område i Zimbabwe. Hon är albino och har en del plågoandar kring sig men har åtminstone lätt för sig i skolan. Jag är inte så bra på Zimbabwes historia mer än att jag har lite koll på Robert Mugabe och att det lämpligt nog kom en P3 Dokumentär om honom förra veckan. Men jag som är rätt logisk av mig försökte få en känsla för när i tid boken utspelar sig. Jag kan ha missat någon sådan detalj i början men tror inte det. Däremot nämns några låtar som spelades mycket en period och mot slutet kommer lite mer information om när vissa saker händer. Men jag stör mig på att inte veta medan jag läser.

Boken är medvetet otydlig och hur saker egentligen ligger till kommer fram allt eftersom. Memory själv lider jag med men blir också irriterad över ibland. Men samtidigt förstår jag henne. Att vara ung och så ensam är inte lätt. Och hennes uppväxt är ju verkligen speciell.

Själva kulturkrocken för min del handlar mycket om hur olika vi människor är beroende på vilken kultur vi växer upp i. Min familj är lugn och stillsam och många jag umgås med är likadana. Medan här gissar jag att det är mer vanligt att synas och höras. Till exempel bland de fattiga där Memory bor i början av boken eller i fängelset.

Boken får betyget 4 just för att det här är en bok jag kommer att komma ihåg och att den generella känslan för boken när jag tänker tillbaka på den är positiv även om historien i sig är rätt sorglig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar