fredag 10 maj 2013

Kartan och landskapet av Michel Houellebecq



En bok som verkade vara en deckare först...

Handling: Konstnären Jed Martin är en typisk Houellebecq-gestalt i yngre medelåldern: alienerad och tämligen ointresserad av sitt eget liv. Han når stora framgångar, först med en utställning där han har fotograferat Michelin-kartor och sedan med en serie porträtt av kända och okända människor i deras arbetsmiljö. Bland dem finns den uppburne författaren Michel Houllebecq, som också kommer att skriva en lång text till utställningskatalogen. Efter halva romanen kommer en oväntad vändning; ett brutalt mord. Poliskommissarien Jasselin, som leder undersökningen, får anledning att rannsaka sitt eget liv.


Eftersom handlingen beskrev att ett mord skulle ske och att det skulle utredas så trodde jag att det här var en deckare. Men nu frågar jag mig istället var gränsen går för att en bok ska vara en deckare?

Kartan och landskapet handlar huvudsakligen om konstnären Jed Martin som är en mycket ensam man men som också väljer det själv till stor del. Sen går det ju alltid att gå in på varför och man får läsa om Jed Martins uppväxt vilket gör att man får en förståelse av den delvis självvalda isoleringen tillsammans med skapandet. Efter att ha läst Vad jag älskar av Siri Hustvedt så vet jag att jag också gillar när böckerna handlar om personer som faktiskt skapar konst på olika sätt. Det tillför en extra krydda för mig. Kartan och landskapet utspelar sig dessutom till stor del i Paris.

Författaren skriver även in sig själv i handlingen som just författaren Michel Houllebecq och refererar till sina tidigare böcker (Elementarpartiklarna bland annat). Det får mig också att fundera på hur mycket som faktiskt stämmer med verkligheten eftersom flera saker stämmer med wikipedia (sen är frågan hur mycket som är sant där).

Boken har något dystert och deprimerat över sig och ingen av huvudpersonerna lever i en klassisk kärnfamilj. Istället är det depressioner, barnlöshet, brustna förhållanden, sjukdom och olika sätt att dö som boken tar upp. Men den är inte bara mörk utan det finns även tillfredsställelse, en önskan att göra ett bra jobb, skaparglädje och till viss del sökandet efter att få ett bättre liv.

Efter att ha googlat lite på Michel Houellebecq har jag förstått att han är en kontroversiell författare som väckt en hel del debatt med sina tidigare böcker i synnerhet.

Jag tyckte mycket om Kartan och landskapet men vet däremot inte om jag är så sugen på hans tidigare böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar