söndag 26 maj 2013

De ensamma av Håkan Nesser

Den fjärde boken om Barbarotti.

Handling: Sex nykläckta studenter etablerar sig vid Uppsala universitet i början på 1970-talet, en teolog, en matematiker och resten språkstuderande. 1972 skaffar sig de nu tre paren en buss och genomkorsar östeuropa bakom muren. 1975 återfinner de varandra i Kymlinge där flera av dem arbetar. Under gemensam svampplockning dödsstörtar en av dem från ett stup i skogen. Ytterligare 35 år senare - idag - hittas ännu en av dem död i samma skog under samma stup. Detta kan knappast vara en slump och därmed ett ärende för den lokala polisen, inspektör Gunnar Barbarotti och hans kolleger.

Uppläsare: Håkan Nesser

Det här är den fjärde och näst sista boken om Gunnar Barbarotti. Jag känner definitivt till stilen efter att ha lyssnat på fyra av dem. De är inte klassiska deckare i mitt tycke utan mer relationsromaner.

Två unga män möts av en slump på ett café när de ska börja sin militärtjänstgöring. Året efter börjar de sina studier och tillsammans med den ena mannens syster och därefter deras respektive skapar de ett gäng på sex stycken som umgås mycket under studietiden.

Gunnar Barbarotti vars liv förändrats genom böckerna utreder dödsfallet i nutid och försöker tillsammans med Eva Backman utreda om det är mord, självmord eller en olycka. I och med det behöver de även försöka förstå vad som hände när det första dödsfallet skedde som aldrig fick en lösning. Parallellt får man lära känna de sex studenterna och få veta vad som hände under deras år under studietiden.

Jag tycker om Gunnar Barbarotti och Eva Backman. Lite fokus finns även på dem och jag hade gärna fått ännu mer av Eva Backman. De känns som engagerade poliser men också som helt vanliga människor med familjer i olika konstellationer.

Jag tycker det är behagligt att lyssna på Håkan Nessers uppläsning men känner inte att hans dialektala förmåga är hans största styrka...

Av de fyra jag lyssnat på är jag minst imponerad av den tredje i serien - Berättelse om herr Roos. Den första halvan var bra men sen gick den mot det sämre. Nu ska jag ha en liten paus innan jag lyssnar på den femte och sista boken.

Betyg 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar