söndag 21 juli 2013

Utflykten till Tindari av Andrea Camilleri

Den femte boken om kommissarie Montalbano.

Handling: En ung man har mördats utanför sin port på adress Via Cavour 44. Ett äldre par har spårlöst försvunnit i samband med en busstur till den antika ruinen i Tindari. Det är två fall som åstundar kommissarie Salvo Montalbano en vanlig morgon i den sicilianska staden Vigàta.

»Den döde är död och kan vänta«, resonerar Montalbano, men blir sedan visad till det gamla parets adress - Via Cavour 44. Kan de båda gamlingarna verkligen vara inblandade i ett mord? Finns det ens något samband mellan de båda incidenterna? Har maffian som vanligt ett finger med i spelet?


Av någon anledning har jag fått för mig att det här skulle vara den första i serien om kommissarie Montalbano men den är den första att bli översatt på länge och den första i pocket på länge. Det visade sig när jag forskade lite att det var den femte boken i serien. Däremot verkar fler vara på gång även om de bara finns som inbundna än så länge.

Jag vet att det sänts ett antal tv-program om Montalbano men jag vet inte om jag sett ett helt avsnitt eftersom jag inte var med från början. Därför tänkte jag att det var lägligt att kolla in böckerna istället eftersom det är något speciellt med den italienska (sicilianska) miljön och maten.

Eftersom jag hoppade in mitt i blir kommissarie Montalbanos privatliv aningen förvirrat. Däremot får man tillräckligt med information om honom som person för att känna att man förstår honom och även tycker om honom. Han är en komplex person men också en människa som känns mänsklig med både styrkor och svagheter.

Själva deckarhistorien börjar rätt bra men jag har svårt att hänga med i slutet vad som faktiskt hände. Eller så tappade jag intresset. Det är svårt att säga vilket.

Jag kan mycket väl tänka mig att läsa fler böcker om kommissarie Montalbano men i så fall från början av serien och kanske när det går segt med läsningen och jag vill ha en lättläst deckare som för mig till en härlig italiensk miljö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar