onsdag 24 juli 2013

Hennes iskalla ögon av Carin Gerhardsen

Den sjätte boken i Hammarbyserien!

Handling: Snön vräker ner i ett fruset Stockholm. Under samma dag försvinner två kvinnor, oberoende av varandra. Bägge lever i till synes ordnade förhållanden, men när kriminalkommissarie Conny Sjöberg och hans mannar skrapar på ytan av familjeidyllen framträder en helt annan bild.

Båda kvinnorna har levt under mental press, och ingen av dem saknar skäl att frivilligt ge sig av. Men den dramatiska upptäckten av en död kropp ger all anledning att tänka om.

Jamal Hamad söks upp av en skugga ur det förflutna. Tiden hinner ifatt också Odd Andersson, vilket får oanade konsekvenser. Jens Sandén störs av att hans dotterdotter drabbas av något som i bästa fall är en olycka, medan Hedvig Gerdin som vanligt vägrar att låta sig störas av någonting. Mitt i denna färgstarka grupp poliser sitter Conny Sjöberg och försöker höra sin egen röst i bruset.


Hennes iskalla ögon gjorde sig mycket bra som ljudbok med Katarina Ewerlöf som uppläsare. Även om Torsten Wahlund är min favorit så fungerar Katarina Ewerlöf bra hos de kvinnliga deckarförfattarna där handlingen ofta baseras på relationer mellan människor och inte bara utredningen (det finns självklart en hel del undantag här som t.ex Håkan Nesser).

Boken var spännande rakt igenom och behandlade temat kontrollerande män vilket gjorde det lite jobbigt att lyssna på ibland. När man lyssnar kommer handlingen så nära och det går inte att skumma, det går bara att fortsätta eller pausa. Om jag ska säga något negativt så blev det lite för många kontrollerande män på en gång för att det skulle kännas helt bra. Jag vet att det diskuterats i en hel del inlägg att många deckare idag har en röd tråd eller ett tema som t.ex pedofili, barnmisshandel, hustrumisshandel, tonåringar som gör idiotiska saker osv. Jag förstår att man vill föra fram ett budskap men det skulle kännas bättre som det inte blev så tydligt och mycket av det.

Jag trivs annars bra med poliserna i Hammarbyserien. Min favorit är helt klart Hedvig Gerdin och jag hoppas att hon får fortsätta att finnas där. Nu längtar jag redan efter nästa bok.

2 kommentarer:

  1. Just nu läser jag Davidsstjärnor, och den här kommer att bli min nästa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara bra deckare... Carin Gerhardsen kan nog vara den jag gillar bäst av de kvinnliga svenska deckarförfattarna.

      Radera