tisdag 30 juli 2013

Den skrattande polisen av Sjöwall Wahlöö

Ett mer dramatiskt fall än tidigare...

Handling: Telefonen ringde. Gunvald Larsson ryckte till sig luren. - Ja. Larsson. - Sambandscentralen här. En radiopatrull i Solna har hittat en hel buss full med döda på Norra Stationsgatan.

Ett massmord har skett på linje 47 och Martin Beck och hans kollegor ställs inför ett svårlöst brott utan vittnen. Bland offren finns en ung kriminalassistent med draget tjänstevapen. Var det bara en slump att han befann sig på bussen?


Den skrattande polisen är den fjärde boken i serien Roman om ett brott och här blir brottet mer dramatiskt än tidigare. Här kommer även lite kollegor utifrån landet och får hjälpa till. De förundras över brottsligheten i Stockholm och hur mycket som tillåts passera. Sjöwall och Wahlöö skriver om ett Stockholm som förändras. Narkotikan är på väg in och medför massa kringbrottslighet. Folket ser allt mer polisen som något negativt och respekten är på väg bort.

Mitt i allt detta skjuts passagerna på en buss till döds. Varför? Var det en galnings verk eller var en av passagerarna som var det huvudsakliga offret? Varför satt det en polis på bussen? Vad jobbade han med? Frågorna är många och Beck och hans kollegor får jobba hårt med fallet.

Precis som i de flesta deckarserier är det trevligt att återse poliserna. Nu har jag knappt sett de gamla filmerna men när jag lyssnar ser jag för mig Gösta Ekman som Beck och Rolf Lassgård som Gunvald Larsson mer än de moderna skådespelarna.

Boken är inläst av Torsten Wahlund och hans röst är mycket passande här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar