söndag 14 juli 2013

Livet efter dig av Jojo Moyes

En bok som berör.

Handling: Lou Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från kaféet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon bott i hela sitt liv. Will var en atletisk A-personlighet, framgångsrik aktiemäklare med toppjobb i London och snygg flickvän. Tills en motorcykelolycka tog ifrån honom alltsammans.

När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som den totalförlamade Wills sällskapsdam enbart för att hon inte kan hitta något annat, och hon behöver verkligen pengarna.

Will har bestämt sig hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han ska få slut på alltihop. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig. 

Ingen av dem vet att de kommer att förändra varandra för alltid.


Den här boken har många likheter med boken och filmen En oväntad vänskap (boken med svensk översättning kommer ut i september 2013). Men till skillnad från En oväntad vänskap bygger inte Livet efter dig på en verklig händelse. Jag har även läst att det fanns planer på att filmatisera Livet efter dig men att det inte blev något då En oväntad vänskap kom som film.

Förutom en oväntad vänskap får mig även boken att tänka på Marian Keys böcker där det ofta figurerar en färgstark arbetarklassfamilj och familjen som Lou växt upp i känns precis som en sådan.

Boken berör och väcker många funderingar men är även rätt förutsägbar gällande deras relation. Jag tycker att den engelska titeln är bättre - Me Before You. Den svenska titeln gör att man tror sig veta ungefär hur slutet blir (jag säger inte om det stämmer eller ej). Men för mig väckte just titeln tankar på hur boken skulle kunna sluta och det finns hela tiden i bakhuvudet. Oavsett det så hade jag svårt att släppa den och ville bara läsa vidare. Jag är glad att jag började med den nu i semestertider så jag hade gott om tid till att läsa.

Livet efter dig är en bok som passar många eftersom den på många sätt är lättläst men ändå rymmer svåra frågor.

Betyg 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar