onsdag 25 november 2015

De sju visslarna av Margery Allingham

En brittisk deckare av det äldre slaget.

Handling: Domare Crowdy Lobbett har funnit bevis som pekar mot identiteten på den kriminella hjärnan bakom det ökända och farliga Simistergänget. Efter att han blivit utsatt för fyra mordförsök söker Lobbett hjälp - och vi får än en gång stifta bekantskap med den gåtfulla amatördetektiven Albert Campion. När Campion skickar iväg Lobbett till ett avlägset hus på den engelska landsbygden trappas äventyret upp. Det blir en kamp mot tiden för Campion att få domaren i säkerhet och lyckas tyda ledtråden till deras mystiska fiendes namn.

Uppläsare: Katarina Ewerlöf

Storyside har gett ut några böcker av Margery Allingham (1904 - 1966) som finns som ljudböcker på Storytel. Det här är den andra boken i serien om Albert Campion och den kom ut 1930 under namnet Mystery Mile. I den första boken som inte finns på Storytel har han tydligen en mindre roll. Men den uppskattades och hon fick påtryckningar om att skriva så Albert Campion blev huvudpersonen istället. Den sista egenskrivna boken om Albert Campion kom ut 1965, året innan hon dog i bröstcancer. Boken efter slutförde hennes man.

Det kan ibland kännas lite speciellt att läsa eller lyssna på äldre böcker. Tyvärr blev det här ibland lite av det farsartade slaget med rätt udda karaktärer. Men det är ändå intressant att lyssna på hur miljöerna beskrivs både på landsbygden och i London. Och jag tycker definitivt att Albert Campion är en intressant person att följa. Enligt den engelska Wikipedia utvecklas han en hel del genom åren.

Periodvis har jag lite svårt att hålla isär vissa karaktärer men det hängde nog mer på mig och när jag lyssnar på namn. Jag har svårt att få in dem. I synnerhet om de inte är svenska namn.

Jag är egentligen lite kluven till vad jag tycker om boken. Jag är inte helt imponerad samtidigt som jag måste erkänna att jag tänkt en del på den efteråt och även funderat på hur huvudpersonen kommer utvecklas genom åren. Så jag kommer definitivt lyssna på fler böcker (eller läsa) även om jag inte kan få till en serie i ordning.

Uppläsningen var periodvis rätt jobbig att lyssna på eftersom volymen varierade väldigt mycket. Ibland viskade Katarina Ewerlöf och strax efter skrek hon upprört och jag fick hålla på rätt mycket med volymen. Tyvärr går det inte alltid så fort när jag lyssnar medan jag kör bil eller står i köket med kladdiga händer vid bakning eller matlagning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar