söndag 21 januari 2018

Hyllvärmare 2018 - tolv utvalda att läsas (minst)

Jag har alldeles för många hyllvärmare. Just nu är det 61 stycken som står i hyllan som inkom före 2017. Dessutom står det ett antal som jag fått låna av min syster (främst) och mamma.

Från 2017 har jag 25 stycken olästa kvar av de jag köpt och fått. Dessutom lånade jag några Stieg Trenter av pappa som han inte vill ha tillbaka. Så räknar jag in dem så är det 27. Så förutom att läsa hyllvärmare behöver jag se till att inte skapa så många nya under året.

@ciccisbokblogg på Instagram har en hyllvärmarutmaning och där man ska läsa minst tolv hyllvärmare i år (en per månad). Gärna mer såklart. Sen får vi gärna lägga upp högen som vi tänkt läsa och sen de som blir lästa. De taggas som #hyllvärmare2018.

Jag har nu valt ut 12 av mina hyllvärmare som jag faktiskt verkligen vill läsa. Det har bara inte blivit av. Så om de inte blir lästa i år kommer de rensas bort. Men tanken är att beta av en i månaden.



De utvalda tolv (eller snarare fjorton) böckerna som ska läsas är:

✔Expeditionen av Bea Uusma (läst april 2018)
✔Impossible av Michelle Magrorian (författaren till Godnatt mister Tom) (läst sep 2018)
✔Miniatyrmakaren av Jessie Burton (läst okt 2018)
✔Och i Wienerwald står träden kvar av Elisabeth Åsbrink (läst augusti 2018)
✔Klanerna i Palos Verdes av Joy Nicholson (läst februari 2018)
✔Vi, de drunknande av Carsten Jensen (läst juli 2018)
✔Moderspassion av Majgull Axelsson (läst mars 2018)
✔Berättelsen om Nancy av Elsie Johansson = tre böcker: Glasfåglarna, Mosippan och Nancy (läst i juni resp. sept 2018)
✔A dangerous place av Jacqueline Winspear (serien om Maisie Dobbs) (läst februari 2018)
✔Ur vulkanens mun av Helena von Zweigbergk (läst januari 2018)
✔Främmande jord av Jhumpa Lahiri (novellsamling) (läst april 2018)
✔Häxans tid av Árni Thórasrinsson (läst oktober 2018)

Så förutom att se till att läsa dessa tolv/fjorton blir min utmaning att jag inte ska ha mer hyllvärmare vid nästa årsskifte än jag har nu. 

Förhoppningsvis platsar flera av dem in på Kaosutmaningen som jag också testar för första gången.

2018-10-22
Alla hyllvärmare är nu lästa inklusive alla tre böckerna i trilogin! -> 14 böcker

Nu måste jag bara se till så att kvarvarande böcker från 2017 är färre än de 14 som jag lyckats beta av av hyllvärmarna.

2 kommentarer:

  1. Expeditionen och Miniatyrmakaren är riktigt bra! :) Vi, de drunknade har jag också oläst i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det svårt att förstå att vissa får stå olästa så länge. Men Vi, de drunknande är ju rejält tjock så där finns det åtminstone en förklaring.

      Radera