onsdag 18 juli 2018

Vi, de drunknande av Carsten Jensen

En otrolig bok på många sätt!

Handling: Havet och människan är huvudpersonerna i denna makalösa krönika om den lilla staden Marstal med den stora flottan. Det är "vi", stadens invånare, som berättar och läsaren får lära känna många av dem. Några porträtteras i närbild, i en mäktig berättelse som spänner över hundra år - från det dansk-tyska kriget 1848 till andra världskrigets slut - får vi följa dem över världshaven. 

Den här boken kom 2006 men jag köpte den ett antal år senare. Vad jag missade att kolla då var antalet sidor - 710 stycken och det gjorde att den har blivit liggandes under ett antal år. Men nu i och med hyllvärmarutmaningen 2018 valdes den ut och jag kände att läser jag den inte nu så får den ges bort istället. Efter att jag slutfört fyra böcker de första dagarna på min semester tog jag mig an den här. Och jag är jätteglad för det.

Boken är verkligen speciell. Den visar verkligen det hårda livet på havet och hur tufft det är för både kvinnor, män och barn. Det är många personer vi får följa men det är aldrig några problem med vilka de är. De viktiga kommer man ihåg på det sätt som är nödvändigt för boken.

Några karaktärer blir mer huvudpersoner än andra. Det börjar med Laurids och hans stövlar. Sen är det stort fokus på hans son Albert och slutligen Knud Erik som Albert tar sig an på ålderns höst. På många sätt är boken väldigt manlig. Fokus ligger ändå där. Men kvinnorna finns där och vissa får större betydelse än andra.

Nu när det gått några dagar sen jag läste ut den är det vissa scener som jag minns bättre än andra. Scener där jag nog var totalt uppslukad av boken och vare sig hörde eller såg något kring mig. Det är så härligt när det händer och tyvärr krävs det nästan en semester och att ha kommit ifrån alla plikter som jobb, hus och barn medför.

Så om ni har lite ork för en tjock bok kan jag verkligen rekommendera den här. Det här är ingen bok jag kommer glömma som det känns just nu. När jag betygsatte den på Boktipset och Goodreads satte jag betyget 4 men just nu velar jag mellan 4+ och en 5:a. Eventuellt ändrar jag mig lite senare.

Betyg 4+ av 5 (eller 5-?)

4 kommentarer:

  1. Jag kan inte påstå att jag kommer ihåg några detaljer från den här boken, men vissa scener minns jag. Och känslan. En väldigt bra bok som inte alls är så tjock som den verkar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att det blir så för mig också. Förr, när jag var ung kändes inte 700 sidor så farligt. Men en jobbvecka och med helger med begränsad lästid är det jättemycket. Men väldigt ok på semestern :).

      Radera
  2. Jag vill läsa den här :) har den väntades i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du ska göra! Den är värd att bli läst.

      Radera