torsdag 19 juli 2018

Något du vet att jag inte vet av Birgitta Bergin

En spännande fortsättning på boken Som ett brev på posten!

Handling: Ett år har gått sedan den stora förlovningsfesten. Elsa och Thore, 82 år, är nu lyckligt gifta och det är dags att återvända hem från Kanarieöarna. De bjuder ut sina familjer till en helg i skärgården, och när alla släktingar dyker upp vibrerar luften av anspänning.

Under året som gått sedan Elsa och Thore skickade ut sina hårda men rättvisa brev, har flera av släktingarna rannsakat sig själva. Men allt är inte frid och fröjd nya hemligheter har staplats på varandra, saker har iakttagits och värderingar har ställts på sin spets. Allting kulminerar i en absurd helg på skärgårdsön. 


Efter att ha läst Som ett brev på posten ville jag så fort som möjligt läsa fortsättningen för att se hur det skulle gå för de olika karaktärerna.

Något du inte vet att jag vet är en lättsam och mysig bok att läsa. Eftersom man redan känner personerna så går det väldigt fort att komma in i boken. Dessutom var jag väldigt spänd på att se hur de skulle agera på breven de fick. Den här delen får mig såklart att tänka på Åsa Hallbergs böcker i serien om Sonja. Men med skillnaden att allt inte är lika lustfyllt som där. Vilket också är rätt befriande.

Karaktärerna är fortfarande rätt stereotypa (som är vanligt i den här typen av böcker och därför helt ok) men jag uppskattar att det händer en hel del med vissa av dem. Det jag kan sakna är att jag hade velat få mer av hur relationerna löste sig. Men det är lite av ett lyxproblem. Epilogen såg till att lösa lite frågetecken.

Boken är definitivt en trevlig läsupplevelse och det känns tråkigt att det är slut nu. Lyckligtvis vet jag att det finns fler böcker av Birgitta Bergin att läsa.

Betyg 3+ av 5.

2 kommentarer:

  1. Den boken skall jag läsa framöver. Gillade första delen.

    SvaraRadera