lördag 14 juli 2018

Vända hem av Yaa Gyasi

En lång släkthistoria med slaveriet i fokus!

Handling: Ghana, i slutet av 1700-talet. Två systrar växer upp ovetandes om varandras existens - en blir bortgift med den engelske guvernören, en förs bort för att säljas som slav i Amerika. Det är startpunkten för Yaa Gyasis vindlande släktkrönika Vända hem.

I generation efter generation präglas varje ny familjemedlem av slavhandelns dolda allianser - från kolonialismens tillblivelse, via bomullsplantager i amerikanska Södern, det blodiga inbördeskriget och jazzålderns Harlem, ända fram till våra dagar. Går det någonsin att göra sig fri från slaveriets bojor? Finns det en plats för försoning; en plats dit det går att vända hem?


Genom den här boken får jag en rejäl historiegenomgång. Vissa delar som rör slaveriet Amerika är bekant men fortfarande lika hemskt. Men här får jag en inblick som breddar det hela betydligt mer.

Nackdelen med den här boken är att vi får följa så otroligt många olika personer. Det är en kapitel per person och per generation och då i två rakt nedstigande släktled som utgår från de två halvsystrarna som boken börjar med. Och det är svårt att veta när i tiden det är. Lite ledtrådar får man genom de krig som sker. Men antalet personer gör också att den inte blir så tung eftersom vi bara får följa varje person ett kort tag.

Nu kan jag såklart inte veta hur mycket i boken som verkligen stämmer med hur det var i Ghana i slutet av 1700-talet. Men jag utgår från att det finns en viss bakgrundsforskning gjord. Så det som boken ger mig är slaveriets vidd och dess fasor. Och sedd ur ett så mycket bredare perspektiv.

Den här boken får mig verkligen att tänka på hur vidriga vi människor kan vara mot varandra när det är tillåtet och samhället inte är uppstyrt (och med det menar jag inte att allt är perfekt här och nu heller). Och boken får mig att söka dels på trälar och även Sveriges inblandning i slavhandeln. Jag älskar böcker som får mig att söka efter fakta runt historien. Eller som får mig att fundera - som vad som skapar en sådan grymhet hos människan.

Jag började läsa boken när jag jobbade och det gick trögt då eftersom det är så mycket som ska fixas med innan semestern. Men när jag väl fick vara ledig gick det snabbt att läsa klart den.

Betyg 4 av 5.

2 kommentarer:

  1. Har den här hemma, men det låter som en svårtillgänglig berättarstruktur. Den får nog vänta till hösten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen flöt det på bra. Men det jag saknade var att jag aldrig kom någon riktigt nära. Nu blev det mer som noveller med en väldigt röd tråd. Och den blev inte alls så tung som böcker om det här ämnen kan vara och på så sätt ge en viss lättillgänglighet.

      Radera