tisdag 17 juli 2018

Stormsystern av Lucinda Riley

Boken om den andra systern i serien om de sju systrarna.

Handling: Den begåvade seglaren Ally D'Aplièse är mitt i förberedelserna inför ett av världens mest utmanande tävlingsrace när nyheten om hennes fars död når henne. Hon tar farväl av sitt livs kärlek, en man hennes familj inte vet existerar, och skyndar tillbaka till sitt barndomshem, ett förtrollande château där hon och hennes fem systrar - alla adopterade som nyfödda - växte upp. När systrarna samlats tilldelas de alla varsin ledtråd som ska leda dem i sökandet efter sina ursprung. 

Efter en fruktansvärd olycka lämnar Ally haven. Den ledtråd hon fått av sin döde far leder henne till Norge, och omgiven av den majestätiska skönheten i ett okänt fädernesland upptäcker Ally en etthundra år gammal historia om Anna Landvik, en begåvad sångerska med en överraskande koppling till kompositören Edvard Grieg. Men ju mer Ally lär sig om Anna, ju mer börjar hon ifrågasätta vem hennes adoptivfar, Pa Salt, egentligen var - och varför hennes sjunde syster saknas. 


Det här ska bli en serie på sju böcker och det här är den andra boken i serien. Av någon anledning lockades jag direkt av den första boken läste den tidigt. Nummer två kom ut nyligen och jag såg till att köpa den nu till semestern. Det är också något speciellt med framsidorna.

Jag tyckte verkligen om den första boken eftersom storasystern Maia verkligen tilltalade mig. Även den historiska delen var bra men det fanns vissa element där som jag tyckte var lite jobbiga. Eller så var det att den kändes lite väl sorglig. Men trots det tyckte jag väldigt mycket om den.

I Stormsystern fick jag återse systrarna och få lite hintar om dem alla. Det gillar jag verkligen. Här tyckte jag också om den historiska delen lika mycket. Den handlar den här gången om Norge vilket gör det extra kul. Författaren själv är irländska.

Ally har ett händelserikt liv som seglare och hon deltar i ett antal tävlingar som inte är helt riskfria. Innan har hon hållit på mycket med musik men gick över till segling när hon inte tyckte att hon utvecklades. Sen händer flera saker som gör att hon bryter med sitt seglarliv och istället börjar undersöka sitt ursprung.

Boken fångar mig totalt och jag tokläser den under en semesterdag då vi slappar i en sommarstuga och mest sitter i skuggan på altanen. Nu längtar jag massor efter nästa bok!

Betyg 5 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar