lördag 30 juni 2012

Efterskalv av Arne Dahl

Den nionde i serien!

Handling: År 2005. Augusti. Terrorismen har kommit till Sverige. Det är i alla fall så det verkar när en tunnelbanevagn sprängs i Stockholm och människor dör. När dessutom en terrorgrupp som visar sig bestå av invandrargrabbar tar på sig dådet tycks det glasklart att det finns aktiva terroristceller i det alltmer trängda Skandinavien. Men smällen har efterskalv, många efterskalv, och med på ett hörn i den stora utredningen finns Rikskriminalpolisens speciella enhet för våldsbrott av internationella art, mer känd som A-gruppen.

Den här håller samma nivå som de tidigare om inte högre i vissa avseenden. Något som är positivt är att de inte utgår från tre olika fall som råkar bli ett utan här jobbar alla med tunnelbanesprängningen. Något som är negativt är lite privata svaga kopplingar till fallet som jag tycker är helt onödiga. Det sänker trovärdighetsnivån för mig men jag vet att vissa tycker om sånt här i böcker.

Annars är boken spännande och man vet inte riktigt vad eller vilka som ligger bakom. Allt är inte vad det ser ut att vara.

Det tråkiga är att jag börjar närma mig slutet av serien. Som jag har förstått det finns det elva böcker med A-gruppen och därefter finns det två(?) böcker i en ny konstellation (Viskleken mm). Däremot har jag läst dem i ett högt tempo men kommer nu pausa ett tag eftersom jag lånat tio böcker från biblioteket och köpt på mig en del senaste månaderna som fortfarande är oläst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar