söndag 2 september 2018

Bödelns sång av James Oswald

Den tredje boken om Tony McLean.

Handling: En ung man hittas hängd i sitt hem i Edinburgh. Det ser ut som ett simpelt, sorgligt självmord, men kriminalkommissarie Tony McLean blir förbryllad av det egendomliga självmordsbrevet. En andra hängd man och ytterligare ett underligt meddelande pekar mot ett olycksbådande mönster.
McLean är mitt uppe i en utredning om prostitution och trafficking, och kämpar samtidigt med att försöka koppla ihop de två självmorden. Upptäckten av ett tredje självmord övertygar honom om att det ligger ont uppsåt bakom. När han gräver djupare finner McLean svar som kommer honom närmare inpå livet än han kunnat föreställa sig. Något skräckinjagande stryker omkring på stadens gator och jakten på det riskerar att förgöra allt som McLean håller kärt.

Det är snart tre år sedan jag lyssnade på förra boken. Och det gör att jag har svårt att komma ihåg vad som hände. Tidigt i boken vaknar Emma upp och jag minns inte alls vad som hände henne till en början och sen bara delvis tack vare en del tillbakablickar.

I det stora hela gillar jag verkligen boken/serien. Jag tycker om Tony McLean men han gör det ju verkligen inte enkelt för sig. Men hade han gjort det så hade han ju inte jobbat kvar över huvud taget. Med tanke på att han är en rik man vågar han också utmana sina överordnade på ett sätt som  de som verkligen är beroende av sitt jobb inte vågar göra.

Jag har en känsla för att jag inte alls tyckte lika mycket om bok två som bok ett. Och att den här boken definitivt är bättre än bok två. Sen stör jag mig på inkompetensen hos så många där. Hur många stolpskott kan det finnas på en polismyndighet eller station? Det ska ju ändå vara ett civiliserat land med tydliga lagar och regler.

Annars finns det en hel del karaktärer som jag gillar. Dels flera av McLeans kollegor samt Madame Rose och mrs McCutcheons katt. De ger lite extra krydda och gör att jag gärna fortsätter att läsa fler böcker.

Det finns även en viss del övernaturlighet även i den här boken. Jag gillar det, men tycker att det som finns också är av det grymmaste slaget. Det får gärna vara en balans där.

Det finns ett antal böcker till i serien men jag kan inte se att någon mer blivit översatt eller är på gång i närtid. Jag fortsätter gärna och läser om Tony McLean och människorna omkring honom. Men då med lite mer stabilitet på stationen. Nu känns det lite som "Hela havet stormar" under Duguids ledarskap.

Betyg 4 av 5.

2 kommentarer:

  1. Fattar inte heller hur alla dessa poliser lyckas behålla sina jobb... Hoppas de fortsätter översätta böckerna, men det har dröjt länge nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det blev lite extremt i den här boken dessutom. Och ja, det är oroande att det gått så lång tid sen den här boken gavs ut.

      Radera