onsdag 8 maj 2019

Ett litet steg i taget av Katherine Center

En feelgood i min smak!

Handling: Margaret Jacobson har en ljus framtid, med en framgångsrik pojkvän och en lovande karriär. Till den dagen då en olycka under vad som borde vara den lyckligaste dagen i hennes liv sätter käppar i hjulet för allt. Margaret vaknar upp på sjukhus och får veta att hon kanske aldrig kommer att kunna gå igen.

Från sin sjukhussäng försöker Margaret återvända till livet, samtidigt som hon måste lappa ihop sin splittrade familj, komma över sitt ex och hantera sina känslor för sin tystlåtne, men charmige, skotske sjukgymnast.



Den här boken hade jag glömt bort att blogga om. Så jag lyssnade på den under april egentligen.

Det här är en feelgood som passar mig. I alla fall större delen av den. Man kommer väldigt snabbt in i boken då olyckan händer väldigt snart. Jag är helt inne i den och vill veta hur det ska gå, och även lära känna hennes familj. Hennes syster som stack iväg några år tidigare dyker upp och det gör att det inte bara är fokus på skadorna utan varför systern faktiskt försvann. Vad vet egentligen mamman där?

Jag tycker att det är väldigt tydligt att det handlar om USA och deras mentalitet ur flera perspektiv. Eller vissa kanske bygger på fördomar...Jag kan sakna lite att jag inte får lära känna Margaret innan olyckan. Vem var hon egentligen förutom att hon på många sätt var perfekt? Vacker och duktig i allt hon tog för sig. Istället får vi lära känna en skadad Margaret som är mer mänsklig.

Själva kärleksdelen är inte den delen jag gillar bäst. Däremot gillar jag delen innan det kommer dit. Men det är väl kärleksdelen som gör att den blir till en feelgood trots allt. Det jag gillar bäst är hur Margaret kämpar och interaktionerna med hennes familj. Även delen med pojkvännen och hans mamma är rätt känsloväckande på olika sätt.

Betyg 4- av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar