tisdag 5 maj 2020

Någon som du av Marc Levy

En söt liten bok!

Handling: Välkommen till Fifth Avenue nummer 12, ett New York-hus med ett brokigt gäng boende och en av stadens sista handstyrda hissar. I Någon som du möter vi husets invånare och deras livsöden i en charmig romantisk komedi om grannar, kärlek och hemligheter.

En dag börjar Sanji jobba som hissoperatör i huset för att hjälpa en släkting att slå ett världsrekord i vertikalt resande. Vad ingen vet är att den trevlige unge mannen i uniform egentligen är en framgångsrik affärsman som har kommit till New York från Bombay för att träffa investerare.

På översta våningen bor Chloe, en ung skådespelerska som arbetar med att läsa in ljudböcker och är hemlighetsfull om sitt förflutna. Kan en tjej som hon falla för en kille som han? När Sanji och Chloes vägar korsas startar en händelsekedja som ingenting kan stoppa, och livet på Fifth Avenue nummer 12 blir sig aldrig likt igen. 


Den här har jag varit sugen på och när den nu släpptes på Storytel var jag snabb att hoppa på den. Eftersom jag jobbar med flera från Indien tycker jag att det blir lite extra intressant med det inslaget.

Sanji reser till New York för att hitta investerare till sitt projekt. Han är egentligen rik själv men hans pengar är uppbundna och låsta för honom. Istället ska han med hjälp av sin vän Sam försöka hitta lite intressenter till sitt projekt. Men hans indiska släktingar i New York gör att hans vistelse där inte blir som planerat.

Sanjis farbror jobbar som hisskötare på Fifth Avenue nummer 12. Där bor ett antal färgstarka personer varav en av dem är Chloe som verkligen behöver en fungerande hiss! När den andra hisskötaren skadar sig får Sanji hoppa in och stötta sin farbror. Och att både jobba dag och natt leder till en hel del problem och förvecklingar. Och att dessutom falla för en av de boende gör inte saken lättare.

Boken är på många sätt mysig och jag uppskattar verkligen de indiska elementen. Den delen står för en hel del allvar vilket jag alltid uppskattar i den här typen av böcker. Jag gillar dessutom verkligen att följa Sanji. Däremot känner jag att jag inte riktigt kommer nära Chloe. Varför vet jag inte. Kanske för att en man har skrivit boken? Att Chloe har varit med om något traumatiskt förstår man snabbt men det tar tid innan vi får veta vad. Och hon har det tufft. Ändå blir jag inte så berörd som jag hade önskat av henne.

Som helhet är det en lättsam och väldigt mysig bok men för min del behöver jag mer allvar än lätt komik för att verkligen tycka om den.

Betyg 3+ av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar