fredag 31 juli 2009

Mordbyn av Andrea Maria Schenkel

Mordbyn är Andrea Maria Schenkels debutroman. Även den här var klart läsvärd (och snabb eftersom den bara var drygt 150 sidor). En deckare som är skriven på ett lite annorlunda sätt och som blir extra intressant eftersom den bygger på en verklig händelse. Ok, jag var inte jätteförtjust i alla sidor med det kristna budskapet men de var å andra sidan lätta att hoppa över. Jag förstod inte riktigt vitsen med dem.

Från Adlibris: "Tyskland, den kalla våren 1955. En händelse skakar bygemenskapen i Einhausen, där livet just tycks ha återgått till det normala efter krigets fasor. Men det förflutna vilar tungt över den till synes idylliska orten, och en dag kommer åttaåriga Marianne inte till skolan. Inte heller på söndagen ser man till flickan eller familjen i kyrkan. Ryktet säger att allt inte står rätt till på den avsides belägna gården Tannöd.

»Man ska lyssna på de gamla«, menar prästens kokerska. »Jag såg Lucifer själv stå i skogsbrynet den dagen, sanna mina ord. Och inte blev jag förvånad.«Andrea Maria Schenkels flerfaldigt prisbelönta debutbok Mordbyn baserar sig på en verklig händelse och gjorde sensation när den utkom i Tyskland 2006. Den hyllades av såväl kritiker som läsare och toppade de tyska bästsäljarlistorna. I dag är den under översättning till ett tjugotal språk och håller på att filmatiseras."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar