torsdag 30 juli 2009

Släke av Håkan Östlundh

Den här boken hittade jag när jag letade födelsedagspresenter till min kära far. Ytterligare en författare som skriver om gotlandsmiljön och där även Hemse nämns titt som tätt. Så planen var att ge honom den här ända till jag såg den minimala texten i pocketboken (den inbunda var slutsåld för stunden). Så jag behöll boken och läste den själv istället. Eftersom den finns en förkärlek till Gotland i mig från min barndoms somrar så tilltalas jag av den. Det är lätt att leva sig in i miljön men slutet gick lite snabbt och lämnade lite frågetecken (vilket i och för sig inte behöver vara dåligt). Just nu har jag läst alldeles för många deckare så jag kan nog inte lämna ett helt rättvist betyg.

Från Adlibris: Det såg ut att bli ännu en vacker sommardag, även om blåsten skulle göra strandvistelsen mindre behaglig för solbadarna på Gotlands östkust. Vinden förde också med sig en påträngande lukt av rutten tång, eller släke som gotlänningarna säger.

Kriminalpolisen Fredrik Broman, hans fru Ninni och deras barn hade verkligen förverkligat en dröm när de köpte huset i byn utanför Hemse. Fredrik arbetade nu på polishuset i Visby och fick denna sommar ett larm om ett dött lamm i en sjöbod i Ronehamn.Det verkade som ett skämt först.Tills han fick se djuret.

Sedan var det den gamle mannen, Gardelin, som ringde hem till honom på kvällen för att prata om en felparkerad bil med takbox. Men så sade han något om att det luktade släke och plötsligt mindes Fredrik en dag i Stockholm utanför en låst lägenhet och lukten av det han sedan hittade därinne.

Därefter är inget sig likt på Gotland. Sommarparadiset förvandlas till skräckens ö. Och Fredrik och Ninni inser snart att drömmen håller på att förvandlas till mardröm, att det fasansfulla som skett finns alldeles inpå knutarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar