torsdag 30 juli 2009

Dödarens märke av Willy Josefsson

Den här köpte jag som mp3-bok då det var rea på den och jag kommer inte köpa någon mer av Willy Josefsson. Jag störde mig alldeles för mycket på huvudpersonen, på hans osäkerhet och tafatthet. Det var så mycket bristande kommunikation och så mycket oväsentliga detaljer som beskrevs. Detaljer i all ära men det blir lite mycket när man även får veta att apotekets nummervisningtavla för kölappar visar siffrorna i rött. Det blir så mycket detaljer att det knappt blir någon handling ibland. Tyvärr kan en del av mitt misstyckande av boken bero på att uppläsaren inte hade något bra flyt. Han lät själv osäker på rösten och det förstärkte nog känslan av den tafatte polisens bristande självkänsla.

Från Adlibris: En kulen februaridag bevistar den pensionerade polisen Martin Olsson en begravning i Hjärnarp. Genom en olyckshändelse faller plötsligt kistan till marken, locket lossnar och ut faller, inte en, utan två döda kroppar...Det främmande liket är utstyrt i en märklig kapuschong och har en snara runt halsen. Det kusliga fyndet följs av flera märkliga upptäckter. Något egendomligt tycks pågå i kyrkorna i Ängelholmstrakten; vem är det som tänder svarta ljus kring altaret och varför beter sig de manliga prästerna så besynnerligt? Är det någon som förföljer kvinnliga präster?Martin Olsson dras mot sin vilja in i en serie komplicerade och förvirrade händelser med oväntade kopplingar mellan IT-världen och kyrkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar