torsdag 30 juli 2009

Ett gäng deckare i januari










Mina första böcker under 2009 blev ett gäng deckare. De två första har jag läst och den fjärde har jag köpt som mp3-bok. Efter att ha läst Christina Larssons 5:e Mosebok under julledigheten så beställde jag hennes andra bok. Det jag slogs av i den första boken var att man fick veta väldigt lite om huvudpersonens bakgrund men eftersom jag gillade boken så pass mycket så köpte jag hennes nästa bok som hette Slaskjobbet. Där får man alla svar på det man undrade i första boken. Början på Slaskjobbet kändes riktigt amatörmässig, där jag stör mig riktigt mycket på en kommentar men som tur vad tog den sig sen och höll sen samma klass som den första.

Men innan läste jag Sara Blaedels deckare om en kvinnlig polis i Köpenhamn och hennes bästa vän som är journalist i Köpenhamn och deras olika sätt att forska i kriminella dåd som händer och deras privata bekymmer. Nu har jag väldigt svårt för att känna sympati med journalister ibland som måste intervjua mördades familjer, jag gillar kriminaldelen så mycket bättre. Därför vet jag inte om jag kommer fortsätta läsa böcker av henne.

Under tiden så lyssnade jag på Anne Holts bok Presidentens val som höll hög klass (som hennes brukar göra). Nu känns det som hennes senaste böcker är ganska extraordinära i sin handling och det kan ju både höja och sänka boken i spänning och trovärdighet. Nu hade jag lyssnat på boken 1222 över havet innan den här och tyvärr hört om en avgörande händelse i den så nu väntade jag bara på att det skulle hända. Så upplösningen var inte alls överraskande.Nu har jag läst ett gäng deckare efter varandra så nu blir det böcker av helt annat slag istället under en period.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar