söndag 28 februari 2010

Bokfrågornas ABC - bokstaven N

Återigen är det dags för Lilla O:s frågor som jag tycker var svåra den här gången. Men det beror på att det fanns så många svar på två av dem.

Det går inte riktigt att undvika Nobelpriset i litteratur den här veckan. Alla tycker någon om priset i fråga. Vad har du för relation till priset och pristagarna?

Jag har ingen speciell relation till nobelpristagare. Jag har endast läst ett fåtal, nu senast Herta Müller och då boken Hjärtdjur. Det är normalt inget jag traktar efter att läsa dem just för att de är nobelpristagare.

Vem är din nordiska favoritförfattare?

Oj, jag har ingen favoritförfattare. Men ska jag nämna några nordiska författare som jag gärna läser så får det bli: Majgull Axelsson, Anne Holt, Roslund & Hellström, Johan Theorin, Liselott Willén och ett gäng till.

Vem är den senaste nykomling du läst?

Runt årskiftet läste jag Etgar Kerets bok Åtta procent av ingenting som är först ut att översättas på svenska. Annars är jag osäker på när jag senast läst en bok av en nykomling.

Finns det någon författare du inte läst, men är nyfiken på?

Det finns massor! Curtis Sittenfeld t.ex vars bok Presidentens hustru står och väntar på mig i bokhyllan tillsammans med ett gäng andra böcker. Jag har precis börjat läsa en bok av Johathan Safran Foer som jag också varit nyfiken på länge. Nu när jag följer ett gäng bokbloggar så växer min önskelista betydligt snabbar än vad högen olästa böcker gör (eftersom jag inte kan låta bli att handla då och då).

1 kommentar:

  1. Johathan Safran Foer står i hyllan och väntar på mig också. Etgar Keret har jag inte hört om innan. Tack för tipset!

    SvaraRadera