onsdag 19 oktober 2016

Morden på Mangle Street av M.R.C. Kasasian

Ytterligare en deckarserie som utspelar sig i ett dåtida London!

Handling: Året är 1882 och den unga, föräldralösa March Middleton har precis rest till London för att bosätta sig hos sin förmyndare Sidney Grice efter sin fars död. Sidney är landets mest berömde privatdetektiv och March har knappt hunnit anlända förrän han får ett nytt fall på halsen.En ung kvinna har blivit brutalt mördad och allt pekar på att hennes make är den skyldige. Offrets mor är dock övertygad om motsatsen och March erbjuder sig att göra ett försök att rentvå honom.
Spåren tar dem på en resa från East Ends mörkaste gränder till de ståtliga viktorianska villorna i Bloomsbury. Varje ny ledtråd gör Sidney övertygad om klientens skuld, men snart blir det även uppenbart att fallet riskerar att krossa hans goda rykte som privatdetektiv. 

Eftersom jag gillar böckerna om Maisie Dobbs blev jag genast nyfiken på den här boken när jag såg att den var på gång. När den släpptes på Storytel tog jag genast och laddade ner den.

Det finns en del likheter mellan March Middleton och Masie Dobbs. Men March Middleton är ung och i vissa lägen lite naiv trots att hon sett en hel del i sitt unga liv. Men jag hade nog inte förväntat mig något annat. Däremot förväntade jag mig en mysfarbror i Sidney Grice och istället är han den raka motsatsen. Vid några tillfällen var jag så irriterad att jag undrade om serien verkligen var något för mig. Vid något annat tillfälle skrattade jag nästan högt när de munhöggs. Jag förundrades också över att jag kunde bry mig så mycket över en påhittad deckare.

Det är något visst att läsa om miljöerna från förr. Nu är ju det visserligen efterhandskonstruerat eftersom böckerna är skrivna i modern tid. Men jag tycker författaren gör ett bra jobb med miljöerna och jag målar verkligen upp bilder i mitt inre medan jag lyssnar.

Boken är rätt kronologisk men det är lite tillbakablickar till March liv då hon jobbade med fadern i Indien och träffade en man.

Enligt vad jag kan se på Goodreads finns det åtminstone fyra böcker än så länge i serien. Så jag misstänker att jag även kommer att läsa eller lyssna på kommande böcker om de ges ut på svenska.

Betyg 3,5 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar