söndag 10 februari 2019

Journey to Munich av Jacqueline Winspear

Den tolfte boken om Maisie Dobbs!

Handling: Det har blivit 1938 och tyskarna har lovat att släppa en brittisk man från fängelset om någon från hans familj kommer och hämtar honom. Men mannens fru är död och hans dotter svårt sjuk så den brittiska underrättelsetjänsten vill att Maisie Dobbs hoppar in och hämtar mannen från fängelset eftersom hon påminner om mannens dotter. 

Maisie reser till Munchen under antaget namn till hjärtat av Nazi-Tyskland. Resan är inte problemfri och hon får än en gång lita på sin instinkt och åter börja bli den hon en gång var. 


Jag älskar böckerna om Maisie Dobbs men tyvärr finns ju bara de tre första översatta. Lyckligtvis är det rätt lätt engelska så jag har inga större problem att läsa. Det tar bara lite längre tid.

I den här boken vilar verkligen en skugga över framtiden.  Å, andra sidan börjar Maisie allt mer bli sig själv igen vilket är väldigt skönt att se. Det boken blir lite mixad på grund av det. Att befinna sig bland nazisterna är ingen trevlig upplevelse. Och frågan är verkligen vem som är god och ond. Och kan man vara extra god utan att folk kommer till skada?

Maisie behöver också möta en person hon har en mycket komplicerad relation till vilket gör att det finns spänning på lite olika plan i boken.

Jacqueline Winspears version av Munchen under 1938 ger en skrämmande bild av en stad och ett land under förändring. Och även om jag ser fram emot de nyare böckerna om Maisie Dobbs så misstänker jag att Andra Världskriget kommer göra dem lite tunga.

4 kommentarer:

  1. Gillar också de här böckerna mycket! Tänkt ta mig an den här så småningom men först elfte delen som väntar i hyllan. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har sett det på din blogg :). Jag behöver skaffa in fler av de efterföljande böckerna nu men väntar nog lite. Jag vill ju inte att de ska ta slut för fort.

      Radera
  2. Jag har någon bok om Maisie Dobbs. Kanske borde läsa. Har härt att många tycker att de är mysiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får ge den en chans. Men börja gärna från början då då.

      Radera