torsdag 28 september 2023

Sista bilden av Tina Frennstedt

Fjärde delen i serien om Cold Case!

Handling: En ung kvinna försvinner spårlöst när hon är på väg hem från en utekväll i Köpenhamn. Sex år senare dyker ett foto av henne upp på nätet. Hon sitter i en okänd bil, med rufsigt hår och stressad blick. Kort därpå läggs en ny bild ut, denna gång på en kvinna som varit försvunnen i sjutton år. Deras öden vävs oväntat samman med en känd skådespelerskas flytt till Österlen.

Tess Hjalmarsson, chef för Skånes Cold Casegrupp, har tvingats bort från sin tjänst på grund av ett misstag. Men när profileraren Carsten Morris ber om hennes hjälp kastas hon in i den dramatiska utredningen kring bilderna och de försvunna kvinnorna.

Det här är en bok jag längtat efter eftersom det nästan gått två år sen jag lyssnade på förra boken. Så jag blev väldigt glad när jag fick en fråga från Norstedts om jag ville ha en bok från dem och det visade sig vara just den här! Annars tackar jag väldigt sällan ja till böcker eftersom det redan ligger så många olästa hemma och tiden är begränsad. 

I alla fall hamnade den här överst i läshögen direkt och jag fick äntligen se vad som hänt med Tess och människorna runt henne. I den här boken så får Tess kämpa med lite olika problem, både privata och problem på jobbet. Ja, när boken börjar så får hon inte ens gå till jobbet vilket jag inte var beredd på. 

Det här är en klassisk pusseldeckare vilket jag verkligen gillar och sen får vi möta Tess och några av människorna runt henne. Sen vet jag inte om jag var nöjd eller inte med att hennes kollega Marie inte var med så mycket. Hon kan ju både vara väldigt irriterande men också rätt rolig och rättfram och de tillsammans har en viss dynamik. I gengäld fick vi se lite mer av Carsten Morris vilket jag också uppskattar även om jag inte blev så mycket klokare på honom. 

Det här var en bra fortsättning på serien och jag hoppas att det inte dröjer allt för länge tills det kommer en fortsättning.

Betyg 4 av 5. 

2 kommentarer:

  1. Jag läste inte vad du har skrivit för den här boken ska jag läsa, snart hoppas jag. Hade bara läst första delen när jag fick denna så jag fick skynda på det lite 😊 Nu har jag bara den här kvar och jag hoppas jag hinner med den i oktober.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det har gått undan för dig. Jag gillar den här serien och även att den utspelar sig nere i Skåne.

      Radera