onsdag 20 september 2023

Ondskans ekon av Arnaldur Indridason

Tredje delen om Konrad!

Handling: En kvinna hittas mördad i sin lägenhet i Reykjavik. På hennes skrivbord hittas en lapp med kriminalinspektör Konrads telefonnummer. Kvinnan hade tagit kontakt med honom strax innan sin död och bett om honom att söka efter det barn hon lämnat bort femtio år tidigare. Den nu pensionerade inspektören nekade henne hjälp, men driven av ånger börjar han göra efterforskningar för att förstå vad som hänt barnet. Spåren leder honom till en religiös sekt, där hemska händelser verkar ha utspelat sig. Ju mer han gräver i fallet, desto svårare får han att värja sig när det visar sig att spåren vävs ihop med smärtsamma minnen från hans eget förflutna och ekon av ondska från långt tillbaka i tiden.

Jag brukar tycka om de långsamma deckarna från Island. Men den här tog en väldigt lång tid att komma igenom. Men det berodde inte bara på det långsamma tempot utan även på att det var semestertid (när jag började) och jag prioriterade att lyssna på bland annat sommarpratare. 

Jag har ändå tyckt om de två första delarna med Konrad men här var jag vare sig särskilt nyfiken på fallet plus att jag har lite svårt att förstå Konrads jakt på sin fars mördare. En far som verkligen inte var guds bästa barn. Samtidigt såg jag att det finns ytterligare en del som jag vet att jag kommer att lyssna på. Så det finns ändå något där som gör att jag tycker bättre om den än vad det verkar här. Och även om jag inte var helt road av Konrad så finns det flera runt honom som jag uppskattar att följa. 

Det är som sagt den tredje delen i serien och även om fallen är fristående så blir det ändå bäst om man tar dem i ordning. 

Betyget blir ändå en trea av fem eftersom jag tror att en del av trögheten berodde på när jag valde att lyssna under en period då jag inte hade någon bra kontinuitet i lyssnandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar