tisdag 23 april 2024

Sju kvadrat med lås av Jussi Adler-Olsen

Här kommer den tionde och sista delen om Avdelning Q!

Handling: Annandag jul 2020. Carl Mørck sitter med handfängsel i baksätet på en polisbil. Efter femton år har det våldsamma spikpistolfallet kommit ikapp honom, och anklagelser om narkotikasmuggling och mord hotar att rasera hela hans tillvaro.

Kollegorna vid Köpenhamnspolisen vänder honom ryggen, och snart går det upp för Carl att han svävar i livsfara. Men vem är det som har satt ett pris på hans huvud - och varför? Carl kämpar i blindo mot sin dolda fiendes hantlangare. Samtidigt beslutar sig Rose, Assad och Gordon för att trotsa chefens order i ett försök gå till botten med det invecklade spikpistolfallet.

Uppläsare: Stefan Sauk

Det är alltid sorgligt när den sista delen i en serie kommer och vetskapen att jag inte kommer att få träffa karaktärerna mer om jag inte själv väljer att läsa om böckerna. 

Carl Mørck sitter inlåst, misstänkt för ett antal olika brott. De flesta runt honom har svårt att veta vad de ska tro. Men lyckligtvis har han sitt trogna gäng runt sig. Men det verkar inte bara vara polisen som är ute efter honom utan även andra. Frågan är vilka de är? Nu den röda tråden som vi fått följa genom alla tio böcker få en upplösning.

Precis som de tidigare böckerna är den här väldigt spännande och det är så härligt att få umgås med Avdelning Q igen även om de alla inte är samlade och oron är stor. En sitter ju nämligen inne. Det blir även några återblickar här från några av de tidigare böckerna på ett oväntat sätt. 

Jag njuter av lyssningen samtidigt som det är en kamp mot klockan. För hur kommer serien verkligen sluta? Blir det ett snällt eller traumatiskt slut? Och med alla som försöker skada Carl, kommer han klara det och även de runt honom? Det blev med andra ord en bok som man både vill avsluta men också att den inte skulle ta slut. Vi får också följa ett antal andra personer vilket tar fokus från Avdelning Q men som ändå är en del av historien. Det stör mig lite men ger ju en annan helhet till det avslutande fallet. 

Angående lyssningen så är egentligen inte Stefan Sauk den jag helst lyssnar på (oftast på grund av hur han har gestaltat kvinnor i vissa böcker och jag har samma problem med Katarina Ewerlöf när hon gör vissa män). Men här älskar jag när Stefan Sauk gör Assad. Det har blivit något speciellt. 

Betyget blir 4+ och det är nästan så jag vill börja om med serien där Carl lär känna Assad och Rose på nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar