måndag 6 december 2010

Då blev du tyst av Christa von Bernuth

Bäst hittills av Christa von Bernuth!

En tonårings kropp påhittas utanför en nattklubb i München. En makaber detalj var att mördaren skurit in ordet BLEV på offrets hud. Kriminalkommissarie Mona Seiler har knappt hunnit påbörja utredningen förrän ett andra mord sker efter samma mönster. Denna gång är offret en kvinna i vars hud order DÅ ristats in. Båda offren har anknytning till helbrägdagöraren Fabian Plessen. Tonåringen var hans son och kvinnan har tidigare gått i behandling hos Plessen. Fler mord mord kommer att ske och Mona Seiler fokuserar sin utredning på Fabian Plessen och hans behandlingar.

Det här är tredje boken jag läser av Christa von Bernuth och även den tredje om Mona Seiler. Här känns det som att Mona Seiler blivit tryggare och säkrare i sin roll som kriminalkommissarie. Hon har det fortfarande tufft i den mansdominerande polisvärlden men hon klarar det.

Vi får även följa polisen David Gerulaitis som är nybliven far och som brottas med sina egna demoner. Inte blir det lättare när han får ett specialuppdrag.

En annan stor behållning är också tillbakablickarna på Tysklands mörka historia. Både från andra världskriget men också under efterkrigstiden när Tyskland var delat i Öst och Väst.

Det som får de här böckerna att avvika lite för mig mot andra deckare är att allt är så mörkt och dystert. Personerna har väldigt sällan roligt eller trevligt. Men den tilltalar mig på andra sätt, att få en bild av Tyskland nu och då. Hur bra den stämmer med verkligheten vet jag inte och jag hoppas faktiskt att det är bättre i verkligenheten (även om man hört att kvinnorna kan ha det tuffare där än här).

Den får 4- av 5 möjliga av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar