söndag 25 mars 2012

Brev till en bokhandel 84. Charing Cross Road av Helene Hanff

En underbar pärla!

Handling: 1949 skriver Helene Hanff sin första beställning till antikvariatet
På 84, Charing Cross Road i London. Det är början till en livslång vänskap med dem som arbetar där. Boken är en kärleksförklaring till böcker och bokhandel som också blivit film.
Den här volymen innehåller också uppföljaren Hertiginnan av Bloomsbury Street
som handlar om Hanffs besök i England först då bokhandeln lagts ner och hennes främste kontakt där, Frank Doel, avlidit.



Tidigare i mars såg jag ett inlägg hos Hellre barfota än boklös om en gammal favorit och tilltalades direkt av boken. Så jag beställde den strax efter och i natt började jag läsa. När jag vaknat så fortsatte jag att läsa (sambon gick upp med sonen) och mitt på dagen var den utläst.

Knappt halva boken består av brevväxling mellan Helene Hanff och främst Frank Doel. Där märker man av Helene Hanffs speciella humor men också hennes generositet. Den dryga andra halvan består av besöket i London som äntligen blev av (Hertiginnan av Bloomsbury Street). Då har boken med brevväxlingen getts ut och hon får dels möta Frank Doels familj och många nya beundrare som fascinerats av brevväxlingen. Hon får också chansen att besöka många platser i England som hon tidigare bara kunnat läsa om. Det enda negativa jag har att säga är att den är alldeles för kort. Inte kort så den blir dålig utan kort för man vill fortsätta samvaron med henne.


Idag skickade jag även iväg en beställning på en annan bok av henne: Brev från New York till Bokbörsen och ser fram emot att få veta mer om Helene Hanffs New York-liv.

2 kommentarer:

  1. Detta har blivit en av mina favoriter. Och dessutom upptäckte jag din blogg. Äntligen har jag funnit en person som läser lika mycket som jag gör!

    SvaraRadera
  2. Eva: Ja, den här boken var riktigt bra, den blir nog en av årets favoriter.
    Ang. att läsa så ligger jag i lä mot många andra bokbloggare :-) men jag är ändå nöjd med det jag hinner med.

    SvaraRadera