fredag 9 augusti 2013

Bokbloggsjerka 9 - 12 augusti

Det är fredag och Annika har en ny fråga i dagens Jerka

Frågan är - Vad läser du just nu?

Just nu så läser jag en biografi om Gösta Ekman som bygger på intervjuer med både Gösta Ekman och människor i hans närhet. Helt ärligt så har jag alltid avskytt Jönssonligan och heller inte gillat Papphammar men jag är ändå intresserad av Gösta Ekman som person och hans breda karriär. Jag har läst drygt 100 sidor och fått ta del av hans barndom. Han hoppar tidigt av skolan och får lite jobb i Stockholm tack vare sin far Hasse Ekman. Men pappan är tydlig med att det är upp till Gösta att sköta sig för att få behålla jobben. Gösta får även jobba som assistent åt sin far men får sen jobb hos Ingmar Bergman och jobbar för honom några år. Där är jag just nu.

 


Parallellt lyssnar jag på Åsa Larssons Till dess din vrede upphör som också är bra. Den närmar sig slutet så jag får försöka få lite egentid då ingen måste prata med mig.

36 kommentarer:

  1. Det är det med ljudböcker man behöver egen tid på ett helt annat sätt än när man läser en bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite knepigt när någon vill prata med en. Det är inte lika smidigt som när man tittar upp från en bok (där det även är lättare att backa). Men det är mycket trevligt att ha en bok på när man diskar, klipper gräs, lagar mat mm. Då blir sysslorna mer ett nöje.

      Radera
  2. Vissa Papphammar har jag verkligen tyckt om, men Jönssonligan går helt bort för mig.

    Åsa Larssons böcker är fantastiskt bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte varför jag slutade med Åsa Larsson (eller snarare hade ett mycket långt uppehåll). Nu vill jag helst bara lyssna klart :-). Sen gör det ju inget att Till offer åt Molok finns som nästa i serien som många hyllat.

      Radera
  3. Svar
    1. Ja, hon är bra. Bättre än jag mindes :-). Det kan ha varit filmen Solstorm som drog ner serien för mig men jag är inte säker.

      Radera
  4. Spännande med Gösta Ekman - den skulle jag kunna tänka mig att läsa. Har upptäckt på senare år att jag tycker mycket om biografier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser sällan memoarer eller biografier men det är en skön omväxling efter alla skönlitterära böcker jag läst och lyssnat på under semestern.

      Radera
  5. Sv: Har förutom de jag nämnde även läst det Slash, Marilyn Manson och Nikki Sixx skrivit men Ozzys var nog den jag tyckte bäst om :) Särskilt boken Slash skrev var ingen höjdare, det kändes som att han var för rädd att trampa någon på tårna så han blev för försiktig och då fick inte boken något djup :) Keith Richards bok Livet tror jag också kan vara bra, men den har jag inte läst ännu.

    SvaraRadera
  6. Åsa Larsson, klart topp tre bland svenska deckarförfattare. Trots det har jag inte läst speciellt mycket av henne. Dåligt samvete...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon är bra. Nu har jag precis hunnit lyssna klart boken.

      Radera
  7. Boken om Gösta Ekman vill jag verkligen läsa!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge är jag jättenöjd med att jag började läsa den.

      Radera
  8. En till Åsa Larsson-fan här :) Tycker hon tillhör de bättre av alla dessa svenska deckarförfattare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns några att välja på. Av någon anledning stannade med läsande av gällande henne men nu finns det ju några att läsa eller lyssna på i gengäld och jag behöver inte vänta länge på nästa.

      Radera
  9. Gösta Ekman är en spännande person. Jag gillar Papphammar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag gillar inte Papphammar som sagt men Gösta Ekman verkar väldigt intressant ändå.

      Radera
  10. Det var längesen jag läste biografier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var länge sen för mig också men det känns som jag borde försöka bli lite bättre på det.

      Radera
  11. Haha jag älskade Jönssonligan när jag var liten! Lite pinsamt nog skulle jag säkert tycka att de var bra om jag såg de nu också ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, smaken är olika som tur är. Det skulle vara tråkigt annars.

      Radera
  12. Biografier gillar jag, det är säkert en bok för mig..
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag hunnit läsa ännu mer och är fortfarande nöjd med den.

      Radera
  13. Svårt om någon vill prata med en hela tiden när man läser. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nackdelen med att lyssna :-). Oftast går det bra men det är jobbigt när man har kommit till slutet på en deckare och vill lyssna så mycket det bara går.

      Radera
  14. Åsa Larssons böcker gillar jag verkligen, har läst alla om Rebeca Martinsson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har två böcker kvar nu av de hittills utgivna. Det känns bra :-).

      Radera
  15. Läste Ekmans bok när den kom, hemskt bra. Rekommenderar boken om Lena Nyman - Jag vill ju vara fri. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den verkar väldigt bra och jättetack för tipset. Jag har lagt in den i min önskelista nu.

      Radera
  16. Gösta Ekman-boken lyssnade jag på som ljudbok tidigare i år. Jag visste just ingenting om honom sedan innan och tyckte det var riktigt kul att få veta mer om honom. :)
    .. Och själv gillar jag Jönssonligan.. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han har varit med om mycket så det är verkligen intressant! Man känner ju även igen många personer i hans närhet.

      Radera
  17. Imponerad över att du har flera böcker på gång samtidigt, önskar att jag oxå klarade av det, men jag tappar bort mig i handlingen och blandar ihop personerna om jag försöker... Fast det kanske skulle funka när den ena är en biografi och den andra skönlitterär...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enda gången jag haft problem var när jag läste en svensk deckare, lyssnade på en annan svensk deckare samt såg en svensk deckarserie på några få avsnitt på tv. Annars har det gått bra :-).

      Radera
  18. Mmm i slutet av spännande böcker är det extra viktigt att inte bli störd. Jag lyssnar när jag cyklar till och från jobbet, så får börja på en ny bok imorgon då, Hej då ljuva semester... (snyft)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att kunna kombinera både motion och lyssning. Jag har nyligen köpt cykel igen men är lite mesig när det gäller att cykla i morgontrafiken (ingen bra cykelväg till jobbet).

      Radera