måndag 26 augusti 2013

Fjärilseffekten av Karin Alvtegen

Tänkvärd!

Handling: En bil krockar av en oförklarig anledning med ett tåg. Elva människor dör. Vad ledde fram till olyckan? Finns det något som ett exakt startögonblick? Vem mer än bilens förare bär skulden?

När Bodil drabbas av en obotlig sjukdom bestämmer hon sig att äntligen lämna sin man. Hon förbereder sig på att inte längre finnas. Tanken på döden skrämmer henne inte men hon behöver förstå varför livet blev som det blev. Varför har hon så ofta gjort det som förväntats av henne istället för att göra det hon själv faktiskt vill? 

Bodil vill försöka närma sig sin vuxna dotter, Viktoria, som präglats av uppväxten med en dominant far och en undfallande mor. Men innan Bodil hinner berätta om sin sjukdom bryter Viktoria kontakten. 

Fjärilseffekten handlar om att våra gärningar verkar långt utanför våra egna liv. Om den fria viljans kamp mot barndomens kraft, och om vår ovilja att försonas med tillvarons villkor. Att vi alla en gång måste ta farväl av livets angelägenheter.


Parallellt med den här har jag lyssnat på Levande och döda i Winsford av Håkan Nesser och det komplicerar skrivandet av den här. De är inte lika men i bakgrunden finns deras uppväxt och dess påverkan på dem som vuxna människor som väcker en hel del tankar. Jag nämner det här eftersom det är så mycket tydligare i den här boken.

I Fjärilseffekten får vi följa tre personen men det känns ändå som Bodil är huvudpersonen. Jag har svårt att förstå varför hon levt sitt liv som hon gjort samtidigt som jag förstår. Det är inte så enkelt och vårt bagage från barndomen ger oss inte alltid den rätta självkänslan och styrkan utan vi styrs av annat. Eftersom boken börjar med en olycka med ett antal döda finns hela tiden funderingen över slutet. Vågar jag fästa mig vid dem?

Jag har läst de flesta av Karin Alvtegens böcker och de varierar verkligen på ett bra sätt. Vissa av S-böckerna kan jag fortfarande få förnimmelser av trots att det nu gått en hel del år sen jag läste dem. Jag vet inte hur mycket den här kommer hänga kvar än men troligtvis inte lika mycket som vissa av hennes böcker.

Fjärilseffekten är en bra och tänkvärd bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar