torsdag 12 juni 2014

Fördelarna med en kollaps av Jonathan Tropper

Bra men inte hans bästa!

Handling: När Silver får en stroke förutsätter alla att han ska opereras. Men Silver vill inte. Samtidigt som hans dotter blir gravid och exfrun ställer in sitt bröllop, börjar Silvers hjärna förändras. Ur hans mun kommer allt som han aldrig tänkt säga högt.

Min favorit av Jonathan Troppers böcker är Boken om Joe och Konsten att tala med en änkling kommer strax efter.

Jag upplevde det som att en grupp föredrog Sju jävligt långa dagar medan en annan grupp föredrog Konsten att tala med en änkling. Sen kom Boken om Joe som de flesta föll för. Fördelarna med en kollaps har fått mer ljumma omdömen så jag var beredd på att den här inte skulle vara lika bra. Och jag håller med, den här fångade mig inte som mina två favoriter.

Kanske är det så att jag inte riktigt fångas av Silver och förstår hans oförmåga att ordna upp sitt liv även om jag får många bra förklaringar.

Trots det är boken trevlig, humoristisk och lättläst och passar bra om man vill ha något lättsmällt och med ett lite mer manligt perspektiv i kategorin Feel good.

6 kommentarer:

  1. Jag läste precis ut This is Where I Leave You (Sju jävligt långa dagar) i veckan, och tyckte väldigt bra om den även om jag inte riktigt kunde ta till mig att alla var så himla hopplösa. Underhållande och medryckande och många trasiga och udda karaktärer.

    Det var dock min första Tropper-bok och jag har inte riktigt vetat vilken jag ska satsa på härnäst (vill ju läsa fler), men efter ditt inlägg tror jag det får bli Konsten att prata med en änkling!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite intressant med hans böcker eftersom de är lika på ett sätt men ändå rätt olika. De första två delade upp folk i två olika läger. De som föredrog komik tyckte bäst om Sju jävligt långa dagar medan de som föredrog allvar tyckte bättre om Konsten att tala med en änkling.

      Radera
    2. Va bra, då får jag uppleva den andra sidan nu och se vilket läger jag föredrar bäst när det gäller hans författarskap. Om jag inte gillar den så finns ju Boken om Joe =)

      Radera
  2. Har denna som e-bok. Kanske skall ta tag i den snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tog ju ett tag innan jag kände mig redo. Den var trevlig att läsa men kommer snart att falla i glömska tyvärr.

      Radera