onsdag 11 mars 2015

An Incomplete Revenge av Jacqueline Winspear

Den femte boken om Maisie Dobbs.

Handling: Året är 1931 och Maisie Dobbs får i uppdrag av en gammal vän att undersöka vad som händer i byn Heronsdene. Hennes vän är nära att köpa upp mark och byggnader där men har fått signaler om att allt inte står rätt till där. 

Maisie Dobbs assistent Billy Beale ska precis ha semester och åker som många andra fattiga London-bor ut till landet för att plocka humle. Han lyckas byta by med en annan familj och kan därför stötta Maisie i hennes undersökning. 

Oförklarliga bränder uppstår och även stölder och byborna skyller på både Londonborna och på Zigenarna som återigen dykt upp. Men Maisie får känslan av att byborna döljer något som hände under kriget då en familj dog. 


Det är inte ofta som jag läser en bok på engelska. Men eftersom jag tycker att serien om Maisie Dobbs verkligen är mysig och intressant så tar jag då och då en bok i serien. De tre första finns översatta än så länge. I början går det lite trögt men när jag väl är inne i boken så flyter det på bra.

Jacqueline Winspear beskriver verkligen tiden i England efter första världskriget på ett sätt som känns trovärdigt. Jag uppskattar verkligen miljöbeskrivningarna här. Den är boken utspelar sig huvudsakligen på landet så det blir ett avbrott mot Londonmiljön som annars är den som oftast får vara huvudmiljön.

Maisie Dobbs har vissa förmågor som går åt det övernaturliga hållet. Men i de senare böckerna märks det allt mindre men i den här får man däremot lite av en förklaring.

Trots att det kräver lite mer av mig än en vanligt svensk bok så längtar jag redan efter att få köpa nästa bok och läsa. Men jag har handlat en hel del böcker senaste tiden så jag försöker hålla igen och beta av några av dem jag redan har.

2 kommentarer:

  1. Undrar om jag skulle gilla de här böckerna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att du skulle ogilla dem i alla fall :-). Men om du är intresserad kan ju låna den första på biblioteket. Sen är det såklart irriterande att bara de första tre är översatta.

      Radera