tisdag 15 december 2015

Hos oss på Chestnut Street av Maeve Binchy

En novellsamling...

Om jag förstått det rätt har dessa historier hittats efter Maeve Binchys död och sen sammanställts till en novellsamling. Hon hade själv sparat dem för framtida bruk och hittat på många olika karaktärer som bodde på denna fiktiva gata i Dublin. Det är totalt trettiosex noveller och ibland dyker en huvudperson i en novell upp som biperson i en annan.

Jag tycker om många av Maeve Binchys böcker men det finns ett lite större vemod här. Vissa noveller är av de mer lyckliga slaget men fler än jag trodde inger en lite sorglig känsla.

Jag tror att de flesta av hennes böcker också innehåller sånt men där finns det så mycket mer tid att reda ut det jobbiga och komma på fötter igen. I noveller finns inte det utrymmet.

Trots att jag inte är något fan av novellsamlingar kändes dessa ändå lättlästa och trots allt mysiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar