fredag 8 januari 2016

Bokbloggsjerka 8 – 11 januari

Bokbloggsjerkan hos Annika är tillbaka! För att läsa om reglerna och hitta länkarna till de övrigas svar kan du klicka här!

Hon kommer med en mycket aktuell fråga:

Har du avgett några nyårslöften när det gäller läsning, böcker, författare etc.?

Av ren vana och kanske princip så avger jag inga nyårslöften. Möjligtvis kan jag ha lite smärre förhoppningar...

Generellt vill jag bredda mitt läsande genom att läsa böcker från fler länder än de vanligaste och kanske en och annan lite äldre bok. Det förstnämnda kan jag triggas av genom att jag är med i Johannas världsomsegling. Det är ingen utmaning utan mer en aktivitet som är helt upp till en själv. Men jag ser fram emot att få lite tips på intressanta böcker där. 

Generellt är det viktigaste att läsningen ger mig den sinnesro som är så viktig mer än att jag utmanar mig själv. Det lär komma år som inte är lika hektiska som de just nu (inbillar jag mig i alla fall) och då kan jag kanske ge mig själv lite mer utmaningar. 

42 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag försökte lite under 2015 men lyckades bara med två böcker som var äldre än 100 år. Men det är bättre än noll.

      Radera
  2. En riktigt bra bok blir aldrig för gammal.

    SvaraRadera
  3. Låter intressant med världsomseglingen, den ska jag kolla upp. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker också att den låter bra :).

      Radera
  4. Jag skulle vilja bredda läsningen, men det går emot att jag ska beta av hyllvärmare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade ju åtminstone tio hyllvärmare som passar in på Johannas världsomsegling så bara där har jag ju kommit rätt långt.

      Radera
  5. Svar
    1. Jag hoppas du klarar det. Men vill du så gör du det :-).

      Radera
  6. Det är så lätt att de där lite äldre böckerna glöms bort. Men det finns ju så många pärlor att upptäcka där också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju så. Storytel har dessutom flera gamla engelska deckarserier nu som verkar mysiga (jag har testat att lyssna på en).

      Radera
  7. Att bredda sitt läsande är aldrig fel!

    SvaraRadera
  8. Har också tänkt vidga mitt geografiska läsande med en liten världsomsegling detta år. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Då kanske jag får lite bra tips...

      Radera
  9. Ibland skulle jag vilja åka till en öde ö och bara läsa, 2016 kanske är året för det.

    SvaraRadera
  10. jag har som mål att försöka minska mina olästa böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har det som en mer informell förhoppning :).

      Radera
  11. Jag tittade igenom hyllorna lite snabbt och hittade nog ett tiotal som skulle kunna passa i världsomseglingen, men jag har inte bestämt mig än. Ska kolla mer noggrant i början av nästa vecka :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter lovande! Vi får se hur det blir :).

      Radera
  12. Det låter spännande med Världsomseglingen, jag har inte tänkt så mycket på det, men visst läser man flest böcker från/om Sverige och USA. En och annan från Frankrike, Storbritannien och Sydafrika. Jag skall börja att tänka på böckers ursprungsland, varifrån de kommer respektive utspelar sig, litet mer det här året, så kanske jag är med nästa år. Alkemisten är ju till exempel från Brasilien, och den är en av de bästa böcker jag läst. Liksom Henning Mankells Comedia Infantil, som utspelar sig i Mocambique.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en hel del intressanta böcker när man tänker efter. Jag tycker ju att det är intressant med andra miljöer men det är så lätt att läsa de välkända svenska författarna. Eller ta en av alla dessa engelska/amerikanska...

      Radera
  13. Jag vill också läsa fler böcker från fler länder, men har ännu inte bestämt mig om jag ska hoppa på Världsomseglingen. Det är så lätt att fastna i samma invanda spår...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju så. Men jag vet ju att jag i efterhand kanske tänker mer på böcker som inte faller in i de invanda. Samtidigt är det så lätt att börja läsa de som är trygga och välbekanta.

      Radera
  14. Håller verkligen med dig om att man ska bredda intaget: inte bara läsa svenskt och engelskt/amerikanskt. Själv läser jag exempelvis nästan aldrig nån tysk författare, det borde man ändra på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller på att kolla igenom min blogg och har faktiskt hittat några tyska böcker. Men inte är det många.

      Radera
  15. Världsomseglingen ska nog bli kul! :)

    SvaraRadera
  16. Bra idé det där med att världsomsegla. Önskar bara att jag hade lite mycket lästid som när jag studerade...

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är det tvärt om. Eller jag unnar mig snarare mer lästid nu än när jag pluggade.

      Radera
  17. Världsomseglingen låter som en kul utmaning :)

    SvaraRadera
  18. Jag avger inte heller några nyårslöften. :)

    SvaraRadera
  19. Nu vet jag inte vad du redan läst och exakt hur gamla böcker du vill ha men några klassiker som jag verkligen gillat är: Utvandrarsviten, Mrs Dalloway, Madame Bovary, Ett dockhem, Hemsöborna och Jane Eyre. I år ska jag ge mig på Wuthering Heights så jag slipper skämmas att ha den oläst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var flera intressanta tips. Jag har läst utvandrarsviten och Jane Eyre (i ungdomen) men resten är olästa.

      Radera
  20. Ska också vara med och segla! Ser framemot det mycket och precis som du så har jag en hel hög med lämpliga böcker i min egen hög med olästa böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu gäller det bara att läsa dem och inte skaffa massa nya...

      Radera