torsdag 7 januari 2016

Hyllvärmare januari 2016

Jag har ett gäng hyllvärmare hemma som de flesta flitiga bokläsare har... Vi som klickar in oss på Adlibris, Bokus etc lite för ofta och råkar ta med några böcker extra nu när vi ändå beställer... Känns det bekant? En period tog jag emot recensionsex men det har jag slutat med. Jag tackar bara ja om någon erbjuder sig precis när jag ändå tänkt köpa den. Några böcker här kan vara min systers också... :-).

Här räknar jag inte dem som köpts in eller som jag fått under 2015. I så fall blir det 10 - 15 böcker till.

Nu får vi se hur många som jag lyckas läsa under 2016. Många är sådana som jag verkligen vill läsa men av någon anledning finns det allt någon annan bok som jag vill läsa lite mer.

Inför en världsomsegling på 366 dagar passar vissa av dem bra. Jag har markerat vilka jag vet handlar om något annat än Sverige, Storbritannien och USA. Så bara där har jag 10 - 11 länder.

al-Aswany Alaa - Yacoubians hus (Egypten)
Akunin Boris – Vinterdrottningen (Ryssland)
Ali Monica - I köket
Ames Carlin Peter - Bruce
Axelsson Majgull - Moderspassion
Axmacher Susanne - Näckrosbarnen
Binchy Maeve - Silverbröllopet
Combüchen Sigrid - Spill
Connelly Michael - Svart eko 
Ekberg Gunnar - De ska ju ändå dö

Faire Claes de - Alla lyckliga familjer liknar varandra
Flygt - Himmel
Fortier Anne - Julia (Italien)
Gazan Sissel-Jo - Dinosauriens fjädrar (Danmark)
Goldberg Larsson - Svenska hackare
Goodin Maria - En nypa salt
Gustafsson Sandra, Svedd
Hammer Lotte och Sören - Svinen (Danmark)
Halverson Seré Prince - På andra sidan glädjen
Hustvedt Siri - Den lysande världen


Hustvedt Siri - Den skakande kvinnan
Jensen Carsten – Vi, de drunknande (Danmark)
Johansson Elsie - Berättelsen om Nancy: Glasfåglarna, mosippan och Nancy
Kadefors Sara – Fågelbovägen 32
Kallifatides Tehodor - Det gångna är inte en dröm
Kanger Thomas - Första stenen
Kennedy Douglas – Ett alldeles särskilt förhållande
Kennedy Douglas - Lämna världen

King Stephen – Liseys berättelse
Kwok Jean - Nästan hemma

Lahiri Jhumpa - Främmande jord
Lauveng Arnhild - I morgon var jag alltid ett lejon
Läckberg Camilla - Fyrvaktaren
Marchetta Melina - Jellicoe road
Meyer Deon - Död i gryningen (Sydafrika)
Moström Jonas – Dödens pendel
Nicholson Joy - Klanerna i Palos Verdes
O'Connor Joseph - Havets stjärna
O’Farrell John – Kan innehålla nötter
Olsson Vibeke - Molnfri bombnatt

Pancol Katherine - Krokodilernas gula ögon (Frankrike)
Penney Stef - I vargars följe (Kanada)
Persson Giolito Malin - Bara ett barn
Pilcher Robin - Stjärnfall
Shreve Anita - Strandsommar
Simonson Nisse - Varför mår vi så dåligt när vi har de så bra?
Smith Deborah - Äppeldalen
Stielli Christina - Jag älskar dig inte
Sundström Josefin, Vinteräpplen
Swarup Vikas - De sex misstänkta (Indien)

Temple Peter - Mörk kust (Australien)
Thórarinsson Árni - Häxans tid (Island)
Waters Sarah - Nattvakten
Willén Liselott - Ingenstans under himlen
Zaar Magnus - Den nakne ambassadören (eventuellt Kongo?)
Zweigbergk Helena von - Ur vulkanens mun
Åsbrink Elisabeth - Och i Wienerwald står träden kvar

Summa: 57 böcker.

12 kommentarer:

  1. Vi, de drunknade är riktigt bra. Väldigt tjock, men ändå hyfsat snabbläst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just tjockleken på boken som fått den att bli en hyllvärmare tyvärr. Men jag minns att du skrev positivt om den och även andra måste ha skrivit något bra om den eftersom jag köpte den. Men en dag så... :).

      Radera
  2. Ja usch, vill inte ens räkna hur många hyllvärmare jag har :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte gjort det förut men jag får se om jag börjar beta av fler när jag synliggör dem :).

      Radera
  3. Åh, tack för tipset - jag borde också gå igenom mina hyllvärmare! För ett antal år sen köpte jag bl.a de tre böckerna om Gracelin O'Malley av Ann Moore men av någon anledning har de förblivit olästa. Plus att det finns ett helt gäng böcker till som bara väntar på att bli lästa, men det är alltid nån annan som smiter före i kön...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många rackare som slinker in framför hyllvärmarna. Jag får försöka ha som mål att i alla fall inte öka antalet utan helst minska på dem.

      Radera
  4. Christian Unge http://www.bokus.com/bok/9789174614947/turkanarapporten/ är ett tips.

    SvaraRadera
  5. Jag hade också tänkt läsa böcker som blivit stående, olästa, men nu blev jag ju sugen på att beställa Krokodilernas gula ögon och Häxans tid... Häxans tid mest för att den skall skildra tiden innan den isländska ekonomin gick överstyr. Känns som ett aktuellt ämne när många länder i Europa nu tampas med dålig ekonomi. Googlade på Krokodilernas ögon och blev hänvisad till Sara Danius' Husmoderns död. Den måste jag nog också beställa... Så bra går det för mig att fokusera på hyllvärmare ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag misstänker att det kommer gå ungefär lika för mig. Några få hyllvärmare blir i bästa fall lästa.

      Radera
  6. Bra tips att märka dem med land - det ska jag också göra för att hitta vilka länder jag har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderar på att sätta dem tillsammans till och med :-). Men jag vet inte om jag går så lång... Sen var det lite kul att gå igenom dem och kanske få en ny känsla/sug efter dem.

      Radera