onsdag 6 januari 2016

En världsomsegling på 366 dagar


Jag hakar på Johannas deckarhörnas: En världsomsegling på 366 dagar i år. Böcker från Sverige, Storbritannien och USA räknas inte.

Jag har även lagt upp en separat sida där jag lagt upp böcker och länder jag läst sen tidigare och där de flesta finns dokumenterade här i bloggen.



Afrika
Sydafrika - Skyline av Patricia Schonstein Pinnock
När jag var osynlig av Martin Pistorius.
Tannie Marias recept på kärlek och mord av Sally Andrew

Asien
Burma - Hjärtats innersta röst av Jan-Philipp Sendker. 
Israel - Utsuddade spår av Dror Mishani.
Japan - Den färglöse herr Tazaki av Haruki Murakami
Kina Jadeögat av Diane Wei Liang. 
De dödas fjärilar av Diane Wei Liang. Författaren är född och uppvuxen i Kina men bor nu i London.
Nepal - De försvunna barnen/De små prinsarna av Conor Grennan
Ryssland - Vinterdrottningen av Boris Akunin


Europa (utom Sverige och Storbritannien)
NorgeFyrtio dagar utan skugga av Olivier Truc. Författaren är fransman och bosatt i Sverige.
Gengångare av Jo Nesbø. 
Polis av Jo Nesbø.
Frankrike Krokodilernas gula ögon av Katherine Pancol Författaren är född i Casablanca men flyttade till Frankrike som 5-åring.
Det vi inte visste var lycka av Agnès Ledig
Grekland - Det gångna är inte en dröm av Theodor Kallifatides
Irland - Den gröna vägen av Anne Enright Den utspelar sig huvudsakligen på Irland men gör vissa geografiska hopp.
Italien - Dödlig bekantskap av Donna Leon som bott i landet i drygt 30 år. 
Spanien - De gömda rummen av Care Santos.
Under vintergatans alla stjärnor av Camilla Davidsson utspelar sig mestadels i Spanien. 

Turkiet - Belsassars dotter av Barbara Nadel. Den utspelar sig mest i Istanbul. Författarinnan är från England.
Tyskland - Falskspel av Philip Kerr. Författaren är en brittisk författare. 

Nordamerika (utom USA)

Oceanien

Sydamerika
Argentina - Pingvinlektionerna av Tom Michell. Författaren är engelsman men skriver om sin tid i Argentina runt 1975 när han räddade en pingvin från att dö. 
Peru - Tant Julia och författaren av Mario Vargas Llosa

20 länder, 27 böcker.


4 kommentarer:

  1. En spännande utmaning som jag ser framemot att få fylla på med nya länder!

    SvaraRadera
  2. Visst är det en härlig idé? Och att bokliga länder räknas och inte författarens hemland.
    Jag har hittills rest i Frankrike.
    Trevlig resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! Och det är ju hur det är i länderna som jag är intresserad av dessutom. Sen är väl det optimala att författaren också vuxit upp i landet.

      Radera