torsdag 28 januari 2016

Mord i sikte av Margery Allingham

En brittisk deckare från 1931.

Handling: Den förnäma adelsfamiljen Gyrth har vänt sin ende son ryggen strax innan hans tjugofemårsdag, då han enligt familjetraditionen skulle invigts i familjens stora hemlighet i det igenbommade tornrummet. Unge Gyrth duger inte mycket till utanför familjegodsets skyddande murar och han förvandlas till lodis och uteliggare. Men han har tur, för han blir kidnappad av ingen mindre än detektiv Albert Campion, som fått veta att familjen Gyrth kommer att råka mycket illa ut om de inte lyckas stoppa ett sällskap högt uppsatta och förmögna personer med specialitet att förvärva stulna, ovärdeliga konstföremål till sina privata samlingar. Tillsammans med den lite udda detektiven Campion och dennes tvivelaktige men trogne betjänt Lugg, bilar unge Gyrth ner till det stora familjegodset i Suffolk. Där upptäcker de att en planerad stöld av en tusenårig klenod som familjen fått i uppdrag att av kungafamiljen att förvalta, snart förvandlas till en ohygglig och kuslig mordhistoria…  

Uppläsare: Katarina Ewerlöf

Jag lyssnade på den förra boken i november och har då och då tänkt på den och på Albert Campion och faktiskt känt ett sug efter att få ta del av hans fortsatta äventyr. Jag tycker också att det är intressant att miljöbeskrivningarna inte är något efterkonstruerat utan faktiskt beskriver dåtiden London och dess omgivningar. Sen lär ju inte alla ställen existera men det är en annan sak.

Albert Campion är en speciell man. Det antyds att han egentligen tillhör någon fin familj men han själv rör sig i alla skikt. Han har många vänner och även många namn. Han spelar gärna lite enfaldig så att folk ska underskatta honom. 

Det är främst männen som utsätter sig för risker här men det finns ofta några starka kvinnor med i böckerna. Kanske för att författaren själv var kvinna. 

Jag tyckte mycket om den här boken och lyssnade en hel del. Till skillnad från den förra boken hade jag inga problem att hålla isär människorna heller vilket är ett stort plus. Sen måste jag erkänna att jag kanske inte helt fick ihop alla händelser. Men det kan ha berott på att jag lyssnade på boken och missade någon detalj.

Dessvärre har bara Storytel tre böcker översatta och inlästa av Margery Allingham. Har jag tur kommer det fler annars blir det kanske att leta upp äldre versioner av dem. 

Katarina Ewerlöf hade en mycket bättre uppläsning i den här boken. Ljudnivån var jämn till skillnad från den förra boken.

4 kommentarer:

  1. Åh den låter spännande. Gillar omslaget också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte i alla fall om den. Det är dock den tredje boken om Albert Campion.

      Radera
  2. Det där var nog något, älskar London, skall dit om en vecka. Ifall du är intresserad av lite mer udda platser där, sök på London i sökrutan inne hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också London (om man nu kan säga det efter att bara ha varit där en gång).

      Radera