söndag 26 juni 2016

Självbiografi av Charles Darwin

En av de äldsta böcker jag läst under senare år!

Handling: Charles Darwin skrev dessa memoarer för sina barn och barnbarn, helt utan tanke på att de skulle nå ut till en större läsekrets. Hans självbiografi är en okonstlad och charmfull skildring av en nyfiken liten pojkes utveckling till en stor vetenskapsman. Den ger fascinerande inblickar i hur hans teorier växte fram och sedan offentliggjordes i några av de viktigaste böcker som någonsin skrivits. Ett par av dem, On the Origin of Species och The Descent of Man, sände chockvågor genom västerlandets kyrkor och lärosäten, och det händer än i dag att debatten om evolutionsteorin flammar upp.


Det här är en tunn bok på knappt 100 sidor. Men det tog ändå tid att läsa den (kanske mycket för att jag läste lite annat emellan och även lyssnade). Början handlar om barndomen och där går det bra att läsa och det är intressant. Han beskriver rätt kortfattat sina avhandlingar och det känns som de han riktar sig till har lite koll på vad de handlar om. Sen består vissa delar av massa namn och deras avhandlingar eller namn på recensenter som inte säger mig så mycket. Utan det intressanta är mer hur Charles Darwin själv resonerar kring det. Den delen i mitten gick lite trögare att läsa men det släppte sen mot slutet.

Tack vare att boken är så kort tyckte jag den var intressant att läsa. Eftersom en sådan här bok även får mig att googla lite på honom lär jag mig trots allt en del.

Charles Darwin föddes 1809 och han skrev den här boken 1876.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar