fredag 1 juli 2016

Bokbloggsjerka 1 - 4 juli

Den här gången handlar Annikas jerka om Sherlock Holmes!

Se frågan och övrigas svar här.

Så här skriver Annika: "Jag är rädd för att jag aldrig har läst böckerna om den ”riktiga” Sherlock Holmes. Detta kan naturligtvis härledas tillbaka till att jag inte läser klassiker, om jag inte tvingas till det förstås.
Däremot har jag sett både Sherlock Holmes, med ovan nämnda Benedict och även den amerikanska varianten som går under namnet Elementary. Mycket sevärda båda två och när jag var i London förra året så missade jag naturligtvis inte att gå förbi den välkända gatan 221B Baker Street.
Det är min relation till Arthur Conan Doyle skapelse. Vilken är din? Har du läst böckerna? Har du någon favorit? Har du sett tv-serien/tv-serierna? Kort sagt, skriv om vad du vill så länge det har med Holmes och/eller Doyle att göra."

Jag har faktiskt läst ett antal Sherlock Holmes-böcker eller novellsamlingar. Och det är nog först på senare år som jag insett att de räknas som klassiker. När jag var i tonåren och började läsa dem så såg jag dem som deckare helt enkelt. Ibland läste jag Kitty och ibland Sherlock Holmes typ. Jag har även läst någon på senare år och det fungerar för mig men det är inget jag längtar efter. Sen tror jag inte att jag haft någon favorit där. Vissa av dem minns jag däremot bättre än andra som Baskervilles hund.

För ganska precis ett år sen läste jag Mattias Boströms bok Från Holmes till Sherlock och först då insåg jag hur riktigt stor Sherlock Holmes varit. Det var även intressant att läsa om Sir Arthur Conan Doyle. Det var nog den stora behållningen för mig gällande den boken.

Jag har säkert sett några äldre filmer förr. Men i nutid har jag sett delar av serierna som Annika nämner - Sherlock Holmes med Benedict och även den amerikanska serien Elementary. Favoriten är serien med Benedict Cumberbatch. Men jag har inte fått ihop det tidsmässigt så det var ett tag sen som jag tittade på serien. Den kräver att man verkligen hänger med och jag har inte haft ork med en sådan serie. Jag har valt CSI och samtidigt spelat på paddan som avkoppling.

18 kommentarer:

  1. De nyare Sherlock fungerar inte för mig, de motsvarar inte bilden jag har av Sherlock Holmes

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska jag vara ärlig ser jag nog mer Elementary som vilken deckarserie som helst.

      Radera
  2. jag gillar de nya serierna med Benedict ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ligger lite efter där :). Men det är alltid trevligt att ha något sådant framför sig.

      Radera
  3. Elementary var något nytt för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett ett gäng avsnitt men de känns rätt långt borta från originalet.

      Radera
  4. Och jag tillhör inte Cumberbatchs fan club ... men borde nog läsa om nån gammal Sherlock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det finns tid och lust så får du läsa :).

      Radera
  5. Serien med Benedict är väldigt bra! Jag gillar också den äldre med Jeremy Brett, ser om då och då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett några av de gamla Sherlock Holmes men det var så länge sen att jag inte minns vem som spelade huvudrollen då.

      Radera
  6. Jag visste inte heller att det var klassiker jag läste när jag läste deckare av Doyle när jag var mindre.

    Brukar aldrig orka hålla mig uppe så länge att jag klarar att se serier på TV, så jag har köpt boxarna med Sherlock Holmes i stället :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äger den första eller andra boxen :).

      Radera
  7. Jag är lite nyfiken på Mattias Boströms bok, men känner att man kanske måste ha lite förkunskap om Sherlock Holmes innan man läser den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite roligare är det nog om man läst någon bok eller novell med Sherlock Holmes i. Men det är inget måste.

      Radera
  8. Jag har inte läst Mattias Boströms bok men han var intressant att lyssna på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att det var intressant att höra om det.

      Radera
  9. Älskar Benedict Cumberbatch, tycker han är en perfekt Holmes, även om det är nutid.

    SvaraRadera