söndag 17 juli 2016

Semester och semesterläsning!

Vi har varit iväg till Öland en vecka. Den veckan har blivit vår totala slapparvecka då vi kommer bort från alla plikter - både husliga och sociala plikter. En tid då vi faktiskt riktigt umgås som familj. Det är också då vi inte tar med datorerna utan på sin höjd nyttjar mobilerna eller Ipaden (som inte går att surfa på). Istället läser vi böcker! Och gör utflykter, spelar minigolf och badar som vädret vill. 

Vi hyrde för andra året i rad ett hus på Ölands östra kust nästan rakt över från Borgholm. Jag läste sex böcker och läste några sidor i ytterligare en. Men nu har jag en hög som ligger bredvid mig och väntar på att bli omskrivna. 

Vår son läste Svartle och såg till att fixa lite matchande dricka samtidigt. Första boken Brune köpte vi för ett år sen i Borgholm. 



Han läste även ut boken:


Och började på boken:


Sambon läste ut:

Och hann nästan läsa:

...som jag köpt till honom. Jag har i och för sig även köpt Stoner till honom. Men det var nära att han köpte den själv på bokrean. 

Nu är vi hemma igen och jag har städat större delen av huset. Sambon har tvättat, kört iväg sopor och fixat med bilarna (jag köpte en "ny" före semestern så nu ska min gamla avyttras). Sonen satt vid datorn på morgonen och stack sen iväg och lekte med kompisar hela dagen. Han var bara hemma och snabbt åt lite lunch. Så istället har jag sällskap av ljudbok eller sommarprat medan jag pysslar på och röjer.


2 kommentarer:

  1. Härligt med en slapparvecka!! Och ni hann läsa så många böcker - speciellt du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den veckan är fantastisk skön - åtminstone för oss vuxna. Men jag tror det är nyttigt även för barn att varva ner och dessutom umgås med oss lite :-).

      Radera