onsdag 20 juli 2016

Tystnadens gåta av Steve Hamilton

En annorlunda thriller och mycket läsvärd!

Handling: En svår olycka vid åtta års ålder har traumatiserat artonårige Michael så svårt att han inte yppat ett ord sedan dess. Detta har gjort uppväxten svår. I sin strävan att smälta in upptäcker han en oanad talang: han kan öppna i stort sett vilket lås som helst: en dörr, . Det spelar ingen roll om det är en dörr, ett hänglås utan kombination, eller ett fyrahundrakilos kassaskåp han kan öppna dem alla. Det är en oförsonlig talang. En talang som gör unge Michael till ett hett byte för fel sorts människor, och som, vare sig han vill det eller inte, för honom närmare ett liv som kriminell. Till slut tror sig Michael ha funnit en väg att inte bara fly undan sitt nya liv, utan även kunna komma hem till den enda person han någonsin älskat och dessutom finna svaret på sin egen gåta: skälet till att han varit stum under alla dessa år. 


Den här boken fick jag i födelsedagspresent i höstas av Annika. Eftersom jag ville ge den bästa möjliga chans sparade jag den till semestern. Och den var bra!

Som handlingen indikerar är det här inte en vanlig tjuv- och polisroman. Utan fokus ligger på Michael vars otur är att han råkade bli bra på något som kanske inte var helt lämpligt att vara bra på. Några olyckliga omständigheter leder till att han plötsligt befinner sig i kriminella kretsar och inte bara kan ta sig ur.

Jag gillade den här boken och att jag fick följa Michael under ett antal år. Det här har en lite annorlunda infallsvinkel mot många andra böcker i den kriminella världen. Normalt sett gillar jag att se det från "de godas" sida men här fungerar det jättebra att följa Michael. Hans livshistoria är intressant och även hans andra förmåga som tyvärr kommer i skymundan på grund av allt som händer. Den beskriver även rätt tekniskt hur det går till utan att det blir tråkigt.

På framsidan av boken ser man att boken fått bra omdömen. Trots det hade jag inga större förväntningar eftersom jag inte var säker på att genren helt skulle passa. Och just därför tror jag att jag gillade den lite extra mycket. Några som gett den lite sämre betyg på goodreads skriver att de hade allt för höga förväntningar på den eftersom den fått fina priser och nomineringar.

2 kommentarer:

  1. Det är alltid lite spännande att välja böcker till dej, speciellt om det är böcker som jag inte läst själv. Jag är glad att du gillade även denna!
    Ibland blir jag skeptisk till böcker som fått massor med bra omdömen och kan tappa intresset för att läsa en sån bok...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag känner igen känslan! Jag gillar att den var lite annorlunda. Det kanske inte förtjänar riktigt så mycket hyllningar men den var ändå väldigt läsvärd.

      Radera